Popis:
Etika tvorí neoddeliteľnú súčasť ekonomického života spoločnosti. Už od obdobia antiky sú v centre pozornosti otázky vzťahu ekonómie a etiky. Najskôr sa nimi zaoberala len filozofia a teológia. V súčasnosti si už samotní ekonómovia začínajú uvedomovať, že základné stavebné kamene trhového hospodárstva - dopyt a ponuka - závisia okrem iného od takých skutočností, ktoré sú vo svojej podstate morálnej povahy (dôvera, istota, čestnosť, poctivosť, spoľahlivosť, apod.).
V trhovom hospodárstve etika predstavuje základňu korektných partnerských vzťahov, spolupráce a dôvery.
Etika je teória morálky. Morálka vyžaduje, aby sa človek správal určitým spôsobom a zároveň zdôvodňuje, prečo sa má správať práve tak, a nie inak. Morálka predstavuje spoločenskú inštitúciu, ktorá plní úlohu regulátora správania sa a konania ľudí vo všetkých oblastiach života.
Etika sa tiež často prirovnáva k etikete, ktorá predstavuje súbor pravidiel a zvyklostí správania v spoločnosti, resp. súbor pravidiel v spoločenskom správaní a styku.
Úvahy o vzťahu ekonómie a etiky síce siahajú do dávnej minulosti, história úvah o etike vzťahujúcich sa na samotné podnikanie sa datuje iba od začiatku 20. storočia.
Novodobú históriu podnikateľskej etiky možno rozčleniť do štyroch vývojových etáp:
...
Kľúčové slová:
etika
podnikanie
podnikateľ
podnikateľská etika
zodpovednosť
spoločenská zodpovednosť
profesia
profesijná etika
enviromentálna etika
morálka
teória morálky
manažér
manažérska etika
Obsah:
- Podnikateľská etika
Miesto a význam etiky v podnikaní
Historické aspekty podnikateľskej etiky
Podstata a funkcie podnikateľskej etiky
Spoločenská zodpovednosť
Významné oblasti podnikateľskej etiky
Manažérska etika
Profesijná etika
Enviromentálna etika
Predpoklady a nástroje inštitucionalizácie etiky do podnikateľského procesu
Zdroje: