Krízový manažment
«»
Popis:
V spoločnosti, v prírode i vo výrobných procesoch nie je možné vylúčiť vznik
krízových javov, ktoré sa negatívne odrážajú na existencii ľudstva a jeho rozvoji.
Keďže nie je možné vylúčiť krízy z každodenného života, je nutné hľadať cesty a
postupy, ktorých úlohou je minimalizovať vzniknuté škody a zabrániť stratám na
životoch i na majetku.
Aj podnikové krízy sa vždy vyskytovali. V minulosti sa ale kríza najčastejšie
vyvíjala pomaly a spravidla bolo možné pomocou profesionálne vedeného
plánovania krízam zabrániť alebo otupiť ich účinky. V posledných rokoch sa výrazne
zmenil charakter krízových situácií a preto sú potrebné nové aktivity ako prevencia
kríz a ako nástroj na ich zvládnutie.
Cieľom predmetu Krízový manažment je oboznámiť študentov s postavením
krízového manažmentu, pomôcť zorientovať sa v problematike analýzy krízových
situácií, formulovaní stratégií a implementácií navrhovaných riešení.
Krízový manažment je proces sústavného a cieľavedomého
usmerňovania výrobných, servisných a podnikateľských činností
prostredníctvom podnikových zdrojov zameraných na ochranu ľudských
a ekonomických hodnôt, na bezpečnú prevádzku a udržiavanie rovnovážneho
stavu podniku vo všetkých oblastiach jeho činnosti.
Kľúčové slová:
krízový manažment
riziká
organizovanie
kontrolovanie
ovplyvňovanie
krízy organizácií
stratégie podniku
Obsah:
- 1 Krízový manažment.. .......................................................................................... 3
1.1 Definovanie kríz a ich klasifikácia………………………………………… . 5
1.1.1 Členenie krízových situácií………………………………………. 10
1.2 Hlavné funkcie, ciele a úlohy krízového manažmentu ............................ 13
1.2.1 Funkcie krízového manažmentu ............................................... 13
1.2.2 Ciele krízového manažmentu ................................................... 14
1.2.3 Úlohy krízového manažmentu .................................................. 15
1.2.4 Stupne krízového manažmentu ................................................ 15
2 Členenie kríz a ich priebeh.. ………………………………………………………. 19
2.1 Priebeh kríz…………………………………………………………………. 19
3 Ako sa prevádza (preventívne) krízový manažment ........................................ 26
3.1 Dielčie oblasti krízového manažmentu ................................................... 26
4 Určenie krízového potenciálu v podniku ........................................................... 29
4.1 Ohniská krízy ......................................................................................... 29
4.2 Analýza stupňa ohrozenia ..................................................................... 30
4.3 Hodnotenie ohrozenia ........................................................................... 34
4.3.1 Málo ohrozený podnik ............................................................. 35
4.3.2 Zásuvkové plány pre stredne ohrozené podniky .................... 36
5 Stratégie krízového manažmentu .................................................................... 38
5.1 Odstránenie ohnísk krízy ...................................................................... 40
5.2 Zabránenie vzniku krízy ........................................................................ 41
5.2.1 Skoré varovanie a rozpoznávanie ............................................ 41
5.2.2 Slabé signály .......................................................................... 43
5.2.3 Zabránenie eskalácii (stupňovaniu konfliktu) .......................... 45
6 Úspešné zvládnutie krízy .................................................................................. 48
6.1 Plány do zásuvky .................................................................................. 48
6.2 Trouble Shooting ................................................................................... 48
6.3 Image podniku ....................................................................................... 49
6.4 Využitie krízy ......................................................................................... 51
6.5 Aktivity pred vznikom krízy .................................................................... 53
5.6 Aktivity po vzniku krízy .......................................................................... 54
Literatúra ............................................................................................................... 56
Zdroje:
- BUREŠ, I.: Marketing pro firmu v krizi. Praha, Management Press, 1995. ISBN 80-85603-89-6
- GOZORA, V.: Krízový manažment. Nitra, 2000. ISBN 80-7137-802-X
- REPKA, I.: Manažment nebezpečnej činnosti. Nitra: SPU, 2000.
- SEDLÁK, M: Manažment. Elita, 1997. ISBN 80-8044-015-8
- SLÁVIK, Š.: Strategický manažment. Ekonóm, Bratislava, 1997.
- ŠIMÁK, L.: Krízový manažment vo verejnej správe. Žilina: ŽU-FŠ, 2001. ISBN 80-88829-13-5
- ŠULÉŘ, O.: Manažérske techniky I.. Olomouc, Rubico, 1995. ISBN 80-85839-06-7
- ŠULÉŘ, O.: Manažérske techniky II.. Olomouc, Rubico, 1995. ISBN 80-85839-19-9
- UMLAUFOVÁ, M. – PFEIFER, L.: Prevence a řízení podnikatelské krizev aktuálním českém hospodářském prostředí. Praha, Victoria Publishing, 1995.ISBN 80-85865-52-1
- WINTERLING, K.: Jak se provádí (preventivně) krízový management. Praha,Babtex, s.r.o., 1998. ISBN 80-900178-5-1
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.