Popis:
1.1 ZÁKLADNÉ PRINCÍPY INOVAČNÉHO MANAŽMENTU V PODNIKU
Slovo „inovácia“ vychádza z „nového“. Longmanov Slovník definuje inováciu ako „ľubovoľný námet alebo vylepšenú metódu, produkujúce úžitkovú hodnotu.
J. A. Schumpeter, klasifikoval 5 typických zmien, ktorými sa prejavuje vývoj:
1. uvedenie nového výrobku na trh, ktorý sa podstatne odlišuje od iných na trhu,
2. zavedenie novej výrobnej techniky, nových výrobných procesov,
3. používanie nových surovín,
4. zmeny v organizácii výroby a jej zabezpečovania,
5. otvorenie nových trhov.
Prof. Valenta chápe inováciu ako „zmenu v pôvodnej štruktúre výrobného organizmu, ako prechod k novému stavu jeho vnútornej štruktúry“.
Zelená kniha Európskej únie o inovácii chápe tento pojem ako:
• obnovovanie a zvyšovanie rozsahu výrobkov a služieb a príslušných trhov,
• vznik nových metód produkcie, zásobovania a distribúcie,
• uvádzanie zmien do manažmentu, organizácie práce a prac. podmienok a do skúseností pracovnej sily.
Definície:
Inovácia - každá zmena v produkte (organizme), v konkrétnom prípade - v podniku, ktorá smeruje k novému stavu. Predstavuje aktivitu, pri ktorej nová myšlienka (invencia, námet, nápad) je transformovaná do praktického použitia.
Invencia (námet, nápad, idea) predstavuje možnosť zmeny - možnosť potencionálneho (metodologického, konštrukčného, technického) nového riešenia - inováciu.
Kľúčové slová:
Inovácie
prednášky
životný cyklus
inovačný proces
inovačný zámer
rozvoj
Obsah:
- 1. Podstata riadenia inovácií v podnikateľskom subjekte - definícia, diferenciácia a klasifikácia inovácií
2. Analýza životného a inovačného cyklu úspešného výrobku
3. Špecifikácia kvality budúcej inovácie (formulovanie inovačných zámerov)
4. Tvorivé metódy v inovačnom procese
5. Určovanie ceny inovovaného produktu
12. Určovanie inovačných zámerov produktov (parametrov)
7. Licenčné obchodovanie ako súčasť inovačného manažmentu
8. Komplexnosť inovačného procesu
9. Inovačná stratégia podniku - prognózovanie inovácií podniku
10.1 Dva základné prístupy prognózovania inovácií produktov
11. Plánovanie inovačných zámerov v podniku - plánovanie konkrétnej inovácie produktu
12. Hodnotenie ekonomickej efektívnosti inovácií
13. Formy podpory inovačného rozvoja a inštitucionálna podpora inovácií