Popis:
- vznikol v USA
Ak chceli výrobcovia uspieť museli zistiť čo chcú zákazníci a to vyrobiť.
trh - market, prieskum trhu - marketing
1850 - 1920 - primitívny marketing - prieskum potrieb
1922 - prvý krát marketing spomenutý marketing
Základnou príčinou vzniku - krížové situácie, zaostávanie kapacity trhu danej kúpyschopnosťou obyvateľstva za kapacitou výroby
Je treba prehlbovať prieskum trhu a výrobcovia začínajú informácie triediť a to na 2 typy:
zákony, nariadenia, zvyklosti - z trhu a nemôžu ich ovplyvniť
produkty, požiadavky a priania zákazníkov - kvalitatívne, cenové - informácie veľmi potrebné a môžu ich ovplyvňovať
1. 1920 - 1940 - masový marketing - vedecký prístup k využívaniu informácií
2. 1940 - 1945 - nové dimenzie - rozmach vedy, priemyslu, dopravy, rozvoj medzinárodných vzťahov. Do Európy začali prúdiť investície a kapitál. Zvýšenie konkurencieschopnosti Európy voči Amerike. Je treba diferencovať - vnímať každého zákazníka ako jedinečného. Museli zákazníkov motivovať.
3. 1950 - 1960 - diferencovaný marketing - diferencovaný prístup k zákazníkom a motivovanie
4. 1960 - 1980 - využíva ostatné vedné disciplíny - informácie - komunikácie, matematika, výroba sa diverzifikuje.
integrovaný marketing - interdisciplinárny prístup
väzby medzi ponukou a dopytom
zákazníci - nové požiadavky - spájanie sa výrobcov
5. Medzinárodný marketing - medzinárodná spolupráca s rešpektovaním globálnych problémov a ekológie
Definícia marketingu
- súhrn obchodných činností, ktoré riadia pohyb tovaru alebo služieb od výrobcu k spotrebiteľom
- ucelený systém opatrení vedie k riadenej ponuke správneho výrobku na správnom mieste v správnom čase a za správnu cenu
- spoločenský a riadiaci proces, ktorým jednotlivci dostávajú to čo požadujú.
Marketing - jed podnikateľská koncepcia prostredníctvom ktorej dosahuje podnik svoj cieľ (zisk) a to uspokojovaním požiadaviek trhu a rešpektovaním záujmov spoločnosti.
Základné pojmy marketingovej teórie
Marketing je spoločenský a riadiaci proces, ktorým jednotlivci a skupiny získavajú to čo potrebujú a požadujú prostredníctvom tvorby ponuky a výmeny hodnotných výrobkov s ostatnými (Philip Kottler).
Kľúčové slová:
marketing
dopyt
ponuka
marketingová politka
filozofia
maloobchod
veľkoobchod
Obsah:
- Vývoj marketingu
Marketingové prostredie
Dopyt a ponuka
Marketingová filozofia
Marketingový proces
Informačná sústava marketingu a marketingový výskum
SWOT ANALÝZA
Plánovanie marketingových programov - Marketingový mix
Cenová politika
Maloobchod
Veľkoobchod