Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 119
projektov

Masová, populárna kultúra

«»
Prípona
.rtf
Typ
prednášky
Stiahnuté
14 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
33661
Posledná úprava
01.06.2010
Zobrazené
2 057 x
Autor:
mary007
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Masová kultúra (angl. mass culture; nem. e Massenkultur; fr. la culture de masse): 1. Súhrn príbehov, predstáv, informácií, myšlienok, zábavy, predstavení a činností, ktoré využívajú masovú komunikáciu, predávajú sa ako tovar a sú určené masovému publiku. 2. Identické alebo obdobné obsahy, ktoré vychádzajú z malého počtu zdrojov a sú súčasne komunikované veľkým masám príjemcov. 3. Jednoliate formy hry a zábavy veľkých más ľudí 4. Vkus, sklony, prejavy, zvyky a spôsoby masy ľudí. 5. Kultúra obyčajných ľudí.
Počiatky masovej kultúry súvisia s historickými zmenami, ktoré spôsobil zánik feudalizmu sprevádzaný narastajúcimi demokratickými tendenciami a nástupom priemyselnej revolúcie. Tieto udalosti postupne vytvorili podmienky pre vznik stredných vrstiev, moderného spôsobu života a trávenia voľného času. Gutenbergov vynález kníhtlače (1445) umožnil mechanickú reprodukciu textu, čím sprístupnil širokému okruhu ľudí kultúrne dedičstvo minulosti a prispel k utváraniu národných kultúr. Takto zhotovené identické texty bolo možné rozširovať publiku ako výrobky

Kľúčové slová:

masová kultúra

masa

masová spoločnosť

masmédiá

masová produkcia

populárna kultúra

pop-kultúra

highbrow

lowbrow

middlebrow

gýč

homogenizácia

štandardizácia

kultúrny priemysel

show buss...



Zdroje:
  • ADORNO, Theodor: The Schema of Mass Culture. In: ADORNO, Theodor. 1992. Culture industry. London : Sage, 1992.
  • BENJAMIN, Walter. 1999. Iluminácie. Bratislava : Kalligram, 1999.
  • BENNETT, Tony. 1986. Popular Culture and Social Relations. Philadelphia : Open University Press, 1986.
  • DeFLEUR, Melvin L. – DENNIS, Everette E. 1998. Understanding Mass Communication. Sixth Edition. Boston : Houghton Mifflin Company, 1998.
  • ECO, Umberto. 1995. Skeptikové a těšitelé. Praha : Nakladateství Svoboda, 1995.
  • FREUD, Sigmund. 1990. O člověku a kultuře. Praha : Odeon, 1990.
  • HALL, Stuart: The Rediscovery of Ideology: Return of the Repressed in Media Studies. In:
  • GUREVITCH, Michael, et al. 1982. Culture, Society and the Media. London : Routledge, 1982.
  • JIRÁK, Jan – KÖPPLOVÁ, Barbara. 2003. Médiá a společnost. Praha : Portál, 2003.
  • KLOSKOWSKA, Antonina. 1967. Masová kultura. Kritika a obhajoba. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1967.
  • MacDONALD, Dwight. 1957. A Theory of Mass Culture. In: Mass Culture. New York : Free Press, 1957.
  • MacDONALD, Dwight. 1962. Against the American Grain. New York : Random House, 1962.
  • MARCUSE, Herbert. 1991. Jednorozměrný člověk. Praha : Naše vojsko, 1991.
  • McLUHAN, Marshall. 2000. Člověk, médiá a elektronická kultura. Brno: JOTA, 2000.
  • McQUAIL, Denis. 1999. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
  • ORTEGA y GASSET, José. 1994. Vzbura davov. Bratislava : Remedium, 1994.
  • RANKOV, Pavol. 2002. Masová komunikácia. Masmédiá a informačná spoločnosť. Levice : L.C.A., 2002.
  • TÍŽIK, Miroslav. 2001. Dominancia dominujúceho Pierra Bourdieua. In: KINO-IKON. č. 1/2001, roč. 5, s. 144-155.
  • ZASĘPA, Tadeusz. 2002. Médiá v čase globalizácie. Bratislava : LÚČ, 2002.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko