Popis:
Metodika výchovnej práce / MVP / čerpá zo záverov a poznatkov teórie výchovy, je to náuka o metódach a postupoch, pri využití podmienok, prostriedkov a organizačných foriem, ktoré učiteľ alebo vychovávateľ použije na dosiahnutie stanovených výchovných cieľov. V metodike výchovnej práce si môžeme overiť aká je platnosť a účinnosť všeobecných teoretických záverov a ako ich možno realizovať v konkrétnych situáciách. MVP nemôže dať konkrétne recepty na riešenie každej výchovnej situácie , závisí to od osobnosti vychovávateľa, žiaka, podmienok výchovnej situácie. Základnými predpokladmi pre kvalitné zvládnutie práce sú osobné presvedčenie, úsudok, čo sa má odraziť v konkrétnom konaní a činnosti vychovávateľa. Pri výchovnej činnosti je dôležité vnímať žiaka vždy pozitívne a jeho pozitívne vlastnosti vyzdvihovať. Cieľom je integrácia výchovných prvkov do výchovno - vzdelávacieho procesu. Vychovávateľ pri vytváraní podmienok sa zameriava na výchovu mravnú, prosociálnu, emocionálnu, ekologickú a seba obrazovú.
Kľúčové slová:
počúvanie
vnímanie
trpezlivosť pedagóga
Zdroje:
- M. Zelina, 1996 Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa, Bratislava, IRIS
- B. Kosová, 2000 Rozvoj osobnosti žiaka, Prešov, ROKUS
- Karusová, 1995 Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha, PORTÁL
- Graham Pike a David Selby , Globální výchova, Praha, GRADA
- Hermoková, 1994 Hry pro život l. , ll. Praha, PORTÁL
- Alexová, Vopel, 1992 Nechaj ma, chcem sa učiť sám , BA, SPN /1.-4. časti /
- Dušan Bartnekůněk , 2002 Kniha her a činnosí v klubovně i venku , Praha PORTÁL
- J. Suchá, 2007 Cvičení pamněti pro každý den Praha
- Soňa Hermochová a Jan Neuman, 2003 Hry do kapsy, Praha PORTÁL / 1.- 10. častí /