Popis:
Vstup Slovenskej republiky do Európskej únie znamená nie len zmenu statusu štátu v medzinárodnopolitickej rovine, ocenenie dosiahnutého pokroku a zavŕšenie obdobia snáh o napredovanie vo všetkých kľúčových sférach politického, kultúrno-spoločenského a ekonomického života, ale predovšetkým záväzok ďalšej, ešte intenzívnejšej aktivity s cieľom dosahovať vo všetkých oblastiach štandardy porovnateľné s krajinami vyspelej Európy, ktoré budú korešpondovať s cieľmi, ktoré si Európska únia vytýčila pre nasledujúce roky.
S integráciou k vyspelým krajinám a rozvojom spoločnosti je spojený aj rozvoj dopravy vo všetkých jej odvetviach. Osobitne v cestnej doprave sa každoročne zvyšuje počet dopravných prostriedkov na cestách ako aj nových vodičov, s čím sú spojené mnohé negatívne javy. V dôsledku nedostatočných podmienok na realizáciu dopravnej výchovy, nízkej disciplíny, agresívnej jazdy, porušovania základných povinností a nízkeho právneho vedomia vodičov a ostatných účastníkov cestnej premávky narastá počet dopravných nehôd a ich následky.
Na cestách Slovenskej republiky zomiera v poslednom období viac ako 600 účastníkov cestnej premávky ročne. Počty ťažko i ľahko zranených osôb sú ešte viac alarmujúce. Hmotné škody ako následky dopravných nehôd a celospoločenské náklady na ich odstraňovanie sa počítajú v miliardách Slovenských korún. Z morálneho hľadiska nemožno nespomenúť psychické traumy pozostalých po obetiach dopravných nehôd a ľudí s doživotným zdravotným postihnutím následkom dopravných nehôd.
Dopravná nehodovosť ako vážny celospoločenský problém si vyžaduje komplexné a efektívne riešenie vykazujúce známky koordinovaného a cieleného postupu všetkých zainteresovaných subjektov a inštitúcií so širokou podporou verejnosti.
Národný plán na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky na II. polrok 2005 s výhľadom do roku 2010 v Slovenskej republike bol vypracovaný práve s týmto zámerom. Je základným dokumentom, ktorý obsahuje rámec aktivít a opatrení na minimalizovanie strát na ľudských životoch a zníženie materiálnych škôd.