Popis:
Pedagogika mentálne postihnutých je vedným odborom špeciálnopedagogických vied, ktorý sa zaoberá teóriou a praxou špeciálnej edukácie a edukatívnej (re)habilitácie mentálne postihnutých osôb.
Predmetom pedagogiky mentálne postihnutých je edukácia a edukatívna (re)habilitácia mentálne postihnutých, chápaná ako proces priameho a nepriameho zámerného, plánovitého cieľavedomého špeciálnopedagogického pôsobenia na osoby s mentálnym postihnutím a ich prostredie s cieľom socializácie mentálne postihnutých.
Objektom pedagogiky mentálne postihnutých sú osoby s mentálnym postihnutím od ranného veku až po starobu. (Vančová, 2005, s. 21).
Podľa Baja (in Bajo - Vašek, 1994) je psychopédia (pedagogika mentálne postihnutých) vedný odbor špeciálnej pedagogiky, ktorý sa zaoberá rozvojom, výchovou, vzdelávaním a vyučovaním mentálne postihnutých osôb a mentálne postihnutých osôb s viacerými chybami.
Ako vedný odbor pozostáva z teoretického základu, metodológie, histórie odboru, z teórie vyučovania a teórie výchovy.
Predmetom psychopédie je tiež psychopedická diagnostika a skúmanie prejavov a spoločenských dôsledkov mentálneho postihnutia. Ranný vek, predškolský vek, školský vek, adolescencia, dospelosť.
Ako východiskové disciplíny pre pedagogiku mentálne postihnutých sú pedagogika a špeciálna pedagogika, partnerskými vednými disciplínami sú špeciálnopedagogické disciplíny a suportívnymi disciplínami sú psychologické, sociologické, biologické a medicínske disciplíny. Význam týchto disciplín pre psychopédiu je vo sfére teoretickej, metodologickej a praktickej. (Bajo, in Bajo, Vašek 1994).
Kľúčové slová:
mentálne postihnutí
diagnóza
mentálna retardácia
downov syndróm
psychopédia
pracovná výchova
rečová výchova
Obsah:
- 1 Pedagogika mentálne postihnutých /psychopédia/
2 Metodológia pedagogiky mentálne postihnutých
2.1 Výskumné metódy v pedagogike mentálne postihnutých
2.2 Diagnostika v pedagogike mentálne postihnutých
2.2.1 Princípy špeciálnopedagogickej diagnostiky
3 Mentálna retardácia
3.1 Druhy mentálnej retardácie
3.2 Typy mentálnej retardácie
3.3 Stupne mentálnej retardácia
3.4 Downov syndróm (Morbus Down)
4 Psychologické osobitostí detí a mládeže s mentálnou retardáciou
5 Integrácia detí a mládeže s mentálnou retardáciou
6 Výchova a vzdelávanie detí a mládeže s mentálnou retardáciou
6.1.1 Špeciálne materské školy a špeciálne triedy v MŠ
6.1.2 Prípravný ročník špeciálnej základnej školy
6.1.3 Špeciálna základná škola
6.1.4 Praktická škola
6.1.5 Odborné učilište
6.2 Osobitosti výchovy a vzdelávania detí a mládeže s mentálnou retardáciou
6.3 Cieľ špeciálnej edukácie mentálne postihnutých
6.4 Obsahová a procesuálna stránka edukácie mentálne postihnutých detí a mládeže
6.4.1 Možnosti kurikulárnej modifikácie
6.4.2 Vyučovacie metódy
6.4.3 Vyučovacie zásady
6.4.4 Organizačné formy vyučovania
7 Zložky výchovy mentálne postihnutých
7.1 Telesná výchova
7.2 Zmyslová výchova
7.3 Pracovná výchova
7.4 Rozumová a rečová výchova
7.5 Estetická výchova
7.6 Mravná výchova
8 Utváranie sústavy vedomostí
9 Utváranie zručností a návykov
10 Výchovná a vzdelávacia starostlivosť o deti s ťažkým a hlbokým mentálnym postihnutím
11 Výchova mentálne postihnutého dieťaťa v rodine
Zoznam použitej a odporúčanej literatúry
Zdroje:
- Bajo, I. - Vašek, Š.: Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia 1994. ISBN 80-967180-1-0
- Kučera, J.: Downuv syndrom. Praha: Avicenum 1981. ISBN 08-084-81
- Lechta, V. a kol.: Nové cesty k postihnutým ľuďom. Bratislava: Liečreh Gúth 1997. ISBN 80-967383-7-2
- Pikálek, Š.: Výchovná a pracovnorehabilitačná činnosť u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava: UK v Bratislave 1998. ISBN 80-88868-02-5
- Riefová. S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4
- Vančová, A.: Základy pedagogiky mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia 2005. ISBN 80-968797-6-6
- Vašek, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia 2003. ISBN 80-968797-0-7
- Vašek, Š. a kol.: Pedagogiky viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia 1999. ISBN 80-967180-4-5