Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 077   projektov
0 nových

Pedagogika mentálne postihnutých - psychopédia

«»
Prípona
.doc
Typ
prednášky
Stiahnuté
105 x
Veľkosť
0,4 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
885
Posledná úprava
19.06.2017
Zobrazené
10 754 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Pedagogika mentálne postihnutých je vedným odborom špeciálnopedagogických vied, ktorý sa zaoberá teóriou a praxou špeciálnej edukácie a edukatívnej (re)habilitácie mentálne postihnutých osôb.
Predmetom pedagogiky mentálne postihnutých je edukácia a edukatívna (re)habilitácia mentálne postihnutých, chápaná ako proces priameho a nepriameho zámerného, plánovitého cieľavedomého špeciálnopedagogického pôsobenia na osoby s mentálnym postihnutím a ich prostredie s cieľom socializácie mentálne postihnutých.
Objektom pedagogiky mentálne postihnutých sú osoby s mentálnym postihnutím od ranného veku až po starobu. (Vančová, 2005, s. 21). Podľa Baja (in Bajo - Vašek, 1994) je psychopédia (pedagogika mentálne postihnutých) vedný odbor špeciálnej pedagogiky, ktorý sa zaoberá rozvojom, výchovou, vzdelávaním a vyučovaním mentálne postihnutých osôb a mentálne postihnutých osôb s viacerými chybami. Ako vedný odbor pozostáva z teoretického základu, metodológie, histórie odboru, z teórie vyučovania a teórie výchovy.
Predmetom psychopédie je tiež psychopedická diagnostika a skúmanie prejavov a spoločenských dôsledkov mentálneho postihnutia. Ranný vek, predškolský vek, školský vek, adolescencia, dospelosť.
Ako východiskové disciplíny pre pedagogiku mentálne postihnutých sú pedagogika a špeciálna pedagogika, partnerskými vednými disciplínami sú špeciálnopedagogické disciplíny a suportívnymi disciplínami sú psychologické, sociologické, biologické a medicínske disciplíny. Význam týchto disciplín pre psychopédiu je vo sfére teoretickej, metodologickej a praktickej. (Bajo, in Bajo, Vašek 1994).

Kľúčové slová:

mentálne postihnutí

diagnóza

mentálna retardácia

downov syndróm

psychopédia

pracovná výchova

rečová výchova



Obsah:
  • 1 Pedagogika mentálne postihnutých /psychopédia/
    2 Metodológia pedagogiky mentálne postihnutých
    2.1 Výskumné metódy v pedagogike mentálne postihnutých
    2.2 Diagnostika v pedagogike mentálne postihnutých
    2.2.1 Princípy špeciálnopedagogickej diagnostiky
    3 Mentálna retardácia
    3.1 Druhy mentálnej retardácie
    3.2 Typy mentálnej retardácie
    3.3 Stupne mentálnej retardácia
    3.4 Downov syndróm (Morbus Down)
    4 Psychologické osobitostí detí a mládeže s mentálnou retardáciou
    5 Integrácia detí a mládeže s mentálnou retardáciou
    6 Výchova a vzdelávanie detí a mládeže s mentálnou retardáciou
    6.1.1 Špeciálne materské školy a špeciálne triedy v MŠ
    6.1.2 Prípravný ročník špeciálnej základnej školy
    6.1.3 Špeciálna základná škola
    6.1.4 Praktická škola
    6.1.5 Odborné učilište
    6.2 Osobitosti výchovy a vzdelávania detí a mládeže s mentálnou retardáciou
    6.3 Cieľ špeciálnej edukácie mentálne postihnutých
    6.4 Obsahová a procesuálna stránka edukácie mentálne postihnutých detí a mládeže
    6.4.1 Možnosti kurikulárnej modifikácie
    6.4.2 Vyučovacie metódy
    6.4.3 Vyučovacie zásady
    6.4.4 Organizačné formy vyučovania
    7 Zložky výchovy mentálne postihnutých
    7.1 Telesná výchova
    7.2 Zmyslová výchova
    7.3 Pracovná výchova
    7.4 Rozumová a rečová výchova
    7.5 Estetická výchova
    7.6 Mravná výchova
    8 Utváranie sústavy vedomostí
    9 Utváranie zručností a návykov
    10 Výchovná a vzdelávacia starostlivosť o deti s ťažkým a hlbokým mentálnym postihnutím
    11 Výchova mentálne postihnutého dieťaťa v rodine
    Zoznam použitej a odporúčanej literatúry

Zdroje:
  • Bajo, I. - Vašek, Š.: Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia 1994. ISBN 80-967180-1-0
  • Kučera, J.: Downuv syndrom. Praha: Avicenum 1981. ISBN 08-084-81
  • Lechta, V. a kol.: Nové cesty k postihnutým ľuďom. Bratislava: Liečreh Gúth 1997. ISBN 80-967383-7-2
  • Pikálek, Š.: Výchovná a pracovnorehabilitačná činnosť u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava: UK v Bratislave 1998. ISBN 80-88868-02-5
  • Riefová. S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4
  • Vančová, A.: Základy pedagogiky mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia 2005. ISBN 80-968797-6-6
  • Vašek, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia 2003. ISBN 80-968797-0-7
  • Vašek, Š. a kol.: Pedagogiky viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia 1999. ISBN 80-967180-4-5
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko