Popis:
História
- zásadné zmeny v školstve - zákon z 3. mája 1990
- školy - štátne, cirkevné, súkromné
- zmeny názvov, napr. ĽŠU - na ZUŠ; vznik CVČ
Pedagogika voľného času ako veda
- mladá veda, u nás vzniká v 50-tych rokoch - uplatňovala sa v rámci mimotriednej výchovy (výchova organizovaná školou mimo vyučovania) a mimoškolskej výchovy (činnosť mimoškolských zariadení) - neskôr tieto pojmy zlúčené do jedného - výchova mimo vyučovania
- patrí medzi pedagogické, ale aj sociálne vedy
Vzťah k iným vedám
- v teórii pedagogiky VČ - vzťah k sociológii, psychológii, ekonomike, ekológii, filozofie a biológie (hygiena, medicína)
- v praxi pedagogiky VČ - vzťah v rámci didaktiky telesnej výchovy a športu, pracovnej, technickej, hudobnej, výtvarnej, jazykovej, vlastivednej a masmediálnej výchovy
Kľúčové slová:
práva dieťaťa
voľný čas
výchova
pedagogika
príprava na vyučovanie
záujmová činnosť
výchovný cieľ
Obsah:
- Pedagogika voľného času ako veda
VZťah k iným vedám
Členenie pedagogiky vč
Definícia voľného času
Funkcie voľného času
VOnkajšie a vnútorné podmienky ovplyvňujúce výchovu človeka
Práva dieťaťa
Moderné prístupy v pedagogike voľného času
Etapy výchovné
Teória výchovy mimo vyučovania
Obsah výchovy mimo vyučovania
Odpočinková a rekreačná činnosť
Záujmová činnosť
Príprava na vyučovanie
Pracovná činnosť
VOnkajšie faktory výchovného procesu
VNútorné faktory výchovného procesu
Princípy výchovy
VÝchovná práca v základných umeleckých školách
VÝchovná práca v školách v prírode
VÝchovná práca v detských a mládežníckych organizáciach
Dodatok z prednášky
Zdroje:
- Igor Kominarec: Úvod do pedagogiky voľného času, Prešov 2003