Popis:
Podľa Obchodného zákonníka sa pod podnikaním rozumie „sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.
Podnikanie obsahuje viac znakov (prvkov). Nie všetky sa musia vyskytovať v každej podnikateľskej situácii. Ide o tieto znaky:
1. Začatie podnikania
2. Inovatívnosť a tvorivosť – kľúčové prvky. Inovácia znamená vývoj a zavedenie nových výrobkov, postupov a služieb na trh. Tvorivosť je spojnicou medzi predstavou a zavedením inovačného výrobku.
3. Riadenie rastu. V podnikaní je kľúčovou úlohou dosahovanie rýchleho a neprestajného rastu a ide preto o úzke prepojenie podnikania s manažmentom.
4. Hľadanie spôsobov financovania
5. Preberanie rizika.
Podnikateľ – jednotlivec, ktorý zabezpečuje zdroje potrebné na začatie činnosti a rast podniku a ktorý sa zameriava na inovácie a vývoj nových výrobkov a služieb.
Podnikanie súvisí s manažmentom, no tieto pojmy nie sú synonymá. Manažment v zmysle subjektu, tzn. manažéri sú osoby, ktoré riadia proces podnikania.
Úspešnosť v podnikaní závisí od objektívnych a subjektívnych predpokladov.
Nositeľmi všetkých druhov podnikania sú subjekty podnikania (podnikatelia). Podľa Obchodného zákonníka sa za podnikateľa považuje:
a) osoba zapísaná v obchodnom registri, predovšetkým obchodné spoločnosti, družstvá a iné právnické osoby,
b) osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,
c) osoba, ktorá podniká podľa osobitných predpisov,
d) fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
Podnik, kde sa vyrábajú výrobky a poskytujú sa služby. Podnik môže mať rôznu právnu formu.
Podnik sa člení podľa predmetu činnosti, veľkosti, právnej formy a pod.
Často sa vyskytuje pojem firma – to znamená obchodný názov podnikateľského právneho subjektu. K názvu sa musí pripojiť druh právnej formy, napr. s. r. o. Je to obchodné meno podniku.
V literatúre existujú rozličné definície pojmu podnik.
Podľa Obchodného zákonníka:
Podnikom sa na účely tohto zákona rozumie súbor hmotných, a osobných, ako aj nehmotných zložiek podnikania. K podniku patria veci, právo a iné majetkové hodnoty, ktoré patria podnikateľovi a slúžia na prevádzkovanie podniku alebo vzhľadom na svoju povahu majú tomu účelu slúžiť.
Podľa Wöheho sa podnik chápe „ako kombinácia výrobných faktorov, pomocou ktorých chce ich vlastník realizovať určité ciele (napr. maximalizovať svoje príjmy, zlepšiť sociálnu prestíž, dosiahnuť hospodársku moc)“.
Podľa E. Gutengerga k všeobecným znakom podniku, ktoré sú diferencované od hospodárskeho systému (tzn. nezávisia od toho, o aký systém ide – napr. centrálne plánovitý, alebo trhový), patria:
a) kombinácia výrobných faktorov
b) princíp hospodárnosti (ekonomický princíp)
c) finančná rovnováha – podnik má byť schopný plniť načas svoje platobné povinnosti.
Kľúčové slová:
podnikateľ
životný cyklus podniku
okolie podniku
podnikanie
Zdroje:
- SEDLÁK, M. a kol. Podnikové hospodárstvo. Bratislava: Elita, 2007. ISBN 978-80-8078-093-7.