Popis:
Poľnohospodárstvo je integrovanou súčasťou NH a patrí medzi primárne sektory podobne ako lesníctvo alebo ťažobný priemysel. Poľn. výroba je úzko spojená s potravinárskym priemyslom, ale aj s ďalšími odvetviami, ktoré zabezpečujú vstupy na poľn.činnosť. Takto spojené odvetvia sa označujú ako agropotravinárstvo, poľn.-potravinársky komplex alebo agrokomplex.
1.1 Postavenie agropotravinárstva v ekonomike SR
- význam a postavenie možno vyjadriť predovšetkým podielom jeho odvetví na HDP (v roku 2002 bol podiel potr. na HDP 2.57)
- meradlom výkonnosti jednotlivých odvetví NH je tvorba pridanej hodnoty, ktorá v posledných rokoch u nás vykazuje rast. To súvisí s vývojom vzťahu medzi výrobou a medzispotrebou, do ktorej v poľn. vchádzajú fixné a variabilné náklady a spotrebované vlastné osivá, sadivá a krmivá. Fin. náklady, pracovné náklady, dane, odpisy a zisk sa do medzispotreby nerátajú. Poľn. totiž vykazuje vysokú náročnosť pridanej hodnoty na vstupy a táto dokonca rastie.
- slov. poľn. vykazuje nízku výkonnosť v tvorbe finálnej produkcie
1.2 Hlavné výrobné faktory
a) pôda - základná štruktúra poľnohospodárskeho pôdneho fondu
- Slovensko patrí ku krajinám s nízkou výmerou pôdy na 1 obyvateľa
- v posledných rokoch dochádza k úbytku poľn. a ornej pôdy a to najmä z dôvodu zalesňovania, budovania diaľničnej siete a bytovej i občianskej výstavby
- ochrana pôdneho fondu pred odobratím na nepoľn.činnosť je zabezpečená zákonom č.307/1992 Z.z. o ochrane pôdneho fondu. Ďalším ochranným opatrením je nariadenie vlády SR o sadzbách odvodov za odňatie poľn.pôdy.
- funkcie pôdy: produkčné (pestujú rastliny) a mimoprodukčné (na rekreáciu, leží úhorom)
- problémy: diferencovanosť pôdy, nerozvinutosť trhu, vysoká erózia
...
Kľúčové slová:
podnikanie
agropotravinárstvo
výrobné faktory
výživa obyvateľstva
agrárnej politika
poľnohospodárstvo
agrokomplex
potravina
ekonomika
rastlinná výroba
agromanažment
Obsah:
- 1. POSTAVENIE AGROPOSTRAVINÁRSTVA V NÁRODNOM HOSPODÁRSTVE V SR
2. PODNIKATEĽSKÉ PROSTREDIE A NÁSTROJE AGRÁRNEJ POLITIKY
3. FORMY PODNIKANIA V AGROPOTRAVINÁRSTVE
4. EKONOMIKA AGROPOTRAVINÁRSKEHO PODNIKU
5. PRODUKČNÁ EKONOMIKA POĽNOHOSPODÁRSKEHO PODNIKU
6. EKONOMIKA ODVETVÍ POĽNOHOSPODÁRSKEJ VÝROBY
7. ŠPECIFIKÁ AGROMANAŽMENTU
8. PODNIKATEĽSKÉ STRATÉGIE, PROJEKTY A PLÁNY V AGROPOTRAVINÁRSTVE
9. MARKETING AGROPOTRAVINÁRSKEHO PODNIKU
10. PODNIKANIE V POTRAVINÁRSTVE
11. FINANCOVANIE V AGROPOTRAVINÁRSTVE
12. EKONOMICKÉ HĽADISKÁ VYUŽÍVANIA POĽNOHOSPODÁRSKEHO PôDNEHO FONDU
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- skriptá
- prezentácie