Popis:
V teórii manažmentu vyspelých trhových ekonomík sa podnikavosť chápe ako vlastnosť človeka, jeho umenie inovovať, motivovať, vytvárať a využívať príležitosti na rozvoj hospodárskej činnosti, na zvýšenie prosperity podnikateľského subjektu.
Podľa modernej teórie podnikania je podnikaním taká činnosť, ktorá sa zameriava na dosiahnutie rovnovážneho stavu v ekonomike. Je to stav, keď sú výrobné zdroje vynaložené optimálnym spôsobom so zreteľom na vlastnosti ekonomického prostredia. Podnikanie sa považuje za ekonomickú činnosť, ktorú vyvolávajú ekonomické podnety. Zisk sa v modernej teórii podnikania považuje za dôležitý motivačný faktor, i keď nie jediný, ktorý podnecuje a stimuluje podnikateľa k podnikaniu. Podnikanie je tvorivou činnosťou, ktorú vyvíjajú podnikatelia. Tieto vznikajú buď ako odozva na ekonomické príležitosti, alebo sú vytvárané cieľavedome, napr. štátom či obcou z dôvodov produkcie verejných statkov. Cieľavedomosť vo vytváraní ekonomických príležitostí sa pokladá za nevyhnutný predpoklad úspešného podnikania.
Existencia, prípadne ďalší rozvoj podnikania má priamu súvislosť s nedokonalosťou trhu, s medzerami v jeho fungovaní, objavuje v nich svoje ekonomické príležitosti, ktoré sa snaží efektívne zaplniť, uplatniť sa na trhu a dosiahnuť zisk z podnikania. Takto chápané podnikateľské aktivity si vyžadujú, aby podnikateľ:
...
Kľúčové slová:
podnik
podnikanie
subjekt podnikania
podnikateľ
podnikateľské prostredie
ekonomika
trhová ekonomika
manažment
teória manažmentu
manažér
obchod
obchodný zákon
živnosť
občiansky zákonnik
Obsah:
- 3.1 Podstata a subjekty podnikania
3.2 Charakteristika podniku
3.3 Podnikateľské prostredie a úloha štátu pri jeho utvární
Zdroje:
- Kupkovič, M. a kol.: Podnikové hospodárstvo. Sprint vfra, Bratislava 2002
- Obchodný zákonník č. 513/1991 Z. z.
- Živnostenský zákon č. 132/1994 Z. z.
- Občiansky zákonník č. 526/2002 Z. z.
- Zákon o ochrane hospodárskej súťaže č. 188/1994 Z. z.
- Zákon o ochrane spotrebiteľa č. 634/1992 Z. z.
- Zákon o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa č. 274/1993 Z. z.