Popis:
1. Podstata a význam manažmentu.
Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva, ktoré sa vyznačuje dostatočne pružnou konkurenčnou štruktúrou a nezablokovanými cenovými mechanizmami, schopnými poskytovať kritériá pre objektívnu kalkuláciu nevyhnutnú na efektívnu alokáciu disponibilných zdrojov, ako aj spontánne impulzy pre ekonomický rast.
Pojem manažment má tieto významy:
• manažment ako praktická činnosť,
• manažment ako teória, vedná disciplína,
• manažment ako osobitná skupina ľudí.
Manažment ako praktická činnosť predstavuje druh práce alebo sústavu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú na dosiahnutie cieľa. Manažment znamená koordináciu aktivít iných ľudí.
Manažment ako vedný odbor predstavuje naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia, vypracovaných na základe abstrakcie a empírie, ktorým sa možno učiť a aj ich vyučovať. Cieľom je porozumieť im a naučiť sa aplikovať ich v praxi.
Manažment sa používa aj na označenie ľudí, ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie. Vzťahuje sa buď na všetkých manažérov alebo len na ich časť, t.j. na vrcholových manažérov podnikov.
Kľúčové slová:
manažment
plánovanie
vedenie ľudí
kontrola
podnikové plány
manažérske roly
motivácia
rozhodovanie
informačný systém
deľba právomocí
Mintzberg
Obsah:
- 1. Podstata a význam manažmentu.
2. Systémy manažmentu vo svete.
3. Podstata a obsah teórie manažmentu.
4. Hlavné koncepcie manažmentu vo vyspelých krajinách.
5. Charakteristika rozhodovaco - informačného procesu.
6. Časový priebeh rozhodovania.
7. Postupy a metódy rozhodovania.
8. Informačný systém organizácie.
9. Charakteristika organizácie, organizovania a organizačnej štruktúry.
10. Základné spôsoby organizačného členenia.
11. Deľba rozhodovacej právomoci - prednosti, nedostatky, zásady a faktory optimálnej deľby rozhodovacej právomoci.
12. Podstata a obsah plánovania.
13. Podnikové plány.
14. Kontrola a kontrolný proces.
15. Obsah a štýl vedenia ľudí.
16. Podstata komunikácie a model komunikačného procesu.
17. Organizačná a interpersonálna komunikácia.
18. Motivácia ako súčasť vedenia ľudí.
19. Druhy manažérov a manažérske roly.