Popis:
Psychológia
- je to veda, ktorá skúma správanie a prežívanie človeka .
Rozdiel medzi správaním a prežívaním:
- Správanie je navonok merateľné, viditeľné
- Prežívanie môžeme o tom len usudzovať,, predpokladať, je to niečo vnútorné
Psychológia = veda o duši, o prežívaní
Pedagogická psychológia
- je veda o psychologických zákonitostiach výchovno-vzdelávacieho procesu v školských a iných výchovných zariadeniach, t.j. všade tam, kde je výchovou školské prostredie
- skúma všetky psychologické zákonitosti výchovy a vzdelávania (škola, internát, rodina, ŠKD)
- skúma všetky pedagogické zákonitosti, ktoré nastoľuje školské prostredie, kde ide o proces vzdelávania, proces výchov
Okruhy skúmania:
- skúma napr. ako odmena, pochvala zo strany vychovávateľa pôsobí na výkon vychovávaného
- skúma vplyv prostredia
- skúma vzťah učiteľ - žiak, za akých podmienok sa dieťa môže efektívnejšie rozvíjať
Aké miesto zaberá pedagogická psychológia v systéme pedagogických vied:
Buď sa radí medzi špecifickú pedagogickú psychológiu alebo aplikovanú pedagogickú psychológiu
Nie je možné jednoznačné zaradenie
považovaná za špeciálnu psychológiu, na druhej strane za aplikovanú - t.j. možno povedať, že ide o hraničnú pedagogickú psychológiu
Kľúčové slová:
Pedagogická psychológia
školská psychológia
metódy
učenie
osobnosť
tvorivosť
Obsah:
- Psychológia
Pedagogická psychológia
Experiment:
Rozhovor:
Dotazník:
Psychologické testy:
Sociometrické metódy:
Metóda analýzy produktov činnosti:
Učenie
Zákony učenia
Podmienky učenia
Podmienky súvisiace s učivom:
Podmienky súvisiaca s procesom učenia:
Druhy učenia:
Psychohygienické podmienky
Úloha pedagóga pri rozvíjaní reči žiakov:
Špeciálne schopnosti
Fázy tvorivého procesu
Charakteristika vysoko tvorivých ľudí:
Kritériá tvorivej úlohy:
Bariéry tvorivosti: