Poznámky z prednášok - Psychológia výchovy
Popis:
Psychológia výchovy
- veda zaoberajúca sa formovaním osobnosti dieťaťa výchovou a vzdelávaním, skúma otázky výchovno-vzdelávacej praxe z psychologického hľadiska
- analyzuje vyučovací proces v škole i v rodine
- získava poznatky o vzájomnom pôsobení medzi žiakmi, rodičmi, učiteľmi a vychovávateľmi
- identifikuje zdroje a problémy v štruktúre školskej triedy
Hlavný cieľ
- skúmanie a identifikovanie zdrojov a limitov súčasnej mládeže, ovplyvňovanie hodnotového systému, transformácia tradičného vzdelávania na jeho humanizáciu
Metódy
- pozorovanie v prirodzenom prostredí
- analýza školských materiálov
- rozbor slovných prejavov
- sociometria
- sebapozorovanie
- interview, rozhovor
- ratingové škály
- objektívnepsychodiagnostické testy a osobnostné dotazníky
Kľúčové slová:
Psychológia výchovy
ciele
metódy
historický kontext
formovanie návykov
postojov
rozvoj osobnosti
pedagogický kontrakt
pedagogická moc
odmeny a tresty
osobnosť pedagóga a žiaka
Obsah:
- Psychológia výchovy
Hlavný cieľ
Metódy
Je to systémová a medziodborová veda - špeciálna a aplikovaná
Historický kontext
Psychológia výchovy sa zaoberá
Ako sa bezprostredne kontaktujem s realitou
Čím vychovávam
Výchova
Formovanie návykov a zvykov mravného konania
Formovanie mravného uvedomenia
Formovanie postojov a presvedčenia
Pojmy blízke k výchove
Vzťah výchovy a psychológie
Vzťah výchovy a vzdelávania
Rozdiel medzi výchovou a vzdelávaním
Úloha a intencionalita výchovy
Intencionalita vo výchove
Trendy vo výchove
Bezprostredný kontakt s realitou
Orientácia osobnosti môže byť
Kognitívny štýl
Bezprostredný kontakt so skupinou
Na čo vplýva sociálna klíma triedy
Skupina triedy
Ako sa vytvára supportívna sociálna klíma triedy
Pedagogický kontrakt
Skupinové pravidlá
Pedagogická moc
Moc ako pomoc
Psychológia výchovy v rodine a v škole
Výchovné zásady
Metódy výchovy
Metódy slovného pôsobenia
Osobný príklad - model
Činnosti
Sugescia
Odmeny a tresty
Formy odmeny
Klady odmeňovania
Zápory odmeňovania
Formy trestu
Zápory trestania
Klady trestania
Princípy odmeňovania a trestania
Povzbudzovanie
Prispôsobenie dynamike veku
Výchovný štýl
Výchovný štýl podľa Fontanu:
Výchovný štýl podľa Lewina:
Výchovný stres
Osobnosť pedagóga a žiaka
Úspešný pedagóg
Zrelá osobnosť
Postoje pedagóga
Profesionálne predpoklady:
Osobnostné predpoklady:
Zameranie pedagóga
Osobnosť žiaka
Rizikové faktory osobnosti žiaka
Chyby pri poznávaní žiaka
Vzťah učiteľ - žiak
Vzťah učiteľ - žiak ovplyvňuje:
Vzťah pedagóg - trieda
Zvládanie triedy - disciplína/kontrola
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.