Popis:
Predmet didaktiky, jej funkcie, členenie a vzťah k iným vedným disciplínam
Didaktika chápaná ako umenie učiť. Chápanie predmetu didaktiky v historickom kontexte:
- Umenie vyučovať (W. Ratke, 1613, J. A. Komenský 1629)
- Technológia výchovy (E.Ch. Trap, 1780)
- Teória vyučovanie (K. D. Ušinskij 1867)
- Vyučovoslovie (J. Zigmundík 1867)
- Učboveda (S. Ormis 1871)
Definícia - Vo všeobecnosti je didaktika pedagogická disciplína, ktorej predmetom skúmania je vyučovací proces ako jednota činnosti učiteľa (vyučovanie) a činnosť žiaka (učenie sa), ktorá vedecky zdôvodňuje vymedzovanie cieľov vyučovacieho procesu, tvorbu a výber učiva(konkretizáciu obsahu vzdelávania), výber a používanie vyučovacích metód, organizačných foriem a materiálnych prostriedkov a to prostredníctvom odhaľovania zákonitostí vyučovacieho procesu (Turek, I. 2008)
Š. Svec 1988 rozlišuje didaktiku:
1. podľa predmetu
- školská - didaktika základná, stredná, vysokoškolská, prvého stupňa
- osvetová – riešenie aktuálneho celosvetového problému, účastníka sa nezvyšuje kvalifikácia, je vždy na báze dobrovoľnosti
-zamestnávateľsko – oganizačná – kurzy, školenia...
-spoločensko - organizačná – sú na báze dobrovoľnosti ale sú skončené oficiálnym certifikátom, účastník môže dokumentovať že sa toho zúčastnil....
2. podľa vzdelávacích stupňov
- pedagogická
...
Kľúčové slová:
didaktika
psychológia
Obsah:
- Didaktika chápaná ako umenie učiť
Definícia
Š. Svec 1988 rozlišuje didaktiku:
1. podľa predmetu
2. podľa vzdelávacích stupňov
3.Podľa hierarchie
Didaktika skúma vyučovací proces. spĺňa funkcie
Spolupráca didaktiky s inými vednými disciplínami – Pedagogické disciplíny
Psychologické disciplíny
Didaktika a psychológia
Sociológia