Popis:
História pedagogickej psychológie
Edukačná psychológia na pozadí dejín
W. Wundt 1879 – zakladateľ psychológie vo všeobecnosti, v Lipsku založil experimentálne laboratórium. Po osamotení psychológie vznikali postupne jej jednotlivé oblasti. Významní predstavitelia psychológie ako takej: Sokrates, Aristoteles, R. Descartes, Z. Freud, Adler, Jung, A. Maslow, a iní. Kolískou ako celej psychológie, tak aj jej odvetví je Lipsko.
V roku 1884 napísal Mayer prvú učebnicu pedagogickej psychológie. Mayer sa sústreďoval hlavne na deti, ale poukazoval význam učenia počas celého života. Taktiež kládol význam na determinovanosť človeka počas celého jeho života, ako v rodine, tak aj v škole.
Pedagogická psychológia – Česko, Slovensko
F.Čada napísal knihu, ktorá zaznamenáva nástup pedagogickej psychológie v ČR a SR.
Nemeckí psychológovia ovplyvnili českých a českí ovplyvnili slovenských.
- 1924 Anton Jurovský – do všeobecnej psychológie vkladal všetky jej odvetvia
- 1957 konferencia v Smoleniciach – vyčlenila sa skupina psychológov, ktorí sa budú orientovať hlavne na pedagogickú psychológiu.
- 1958 vznik Slovenskej psychologickej spoločnosti – prudký rozvoj psychológie ako vedy
...
Kľúčové slová:
edukačná psychológia
psychológia učenia
učenie sa dospelého človeka
učiteľ
lektor
vyučovanie dospelých
Obsah:
- História pedagogickej psychológie
Pedagogická psychológia – Česko, Slovensko
Pedagogická psychológia na Slovensku a jej predstavitelia
Predmet pedagogickej psychológie
História edukačnej psychológie dospelých
Psychologické smery
19. Storočie – vplyv prírodných vied
20. Storočia v pg psychológií:
Predmet edukačnej psychológie dospelých
Cieľ psychológie učenia
Osobnosť pedagóga a lektora
Základných 9 požiadaviek na vlastnosti lektora (vlastnosti osobnosti lektora)
Typológie osobnosti učiteľa, lektora
Orientácia na vyučovaní (prístupy)
Formovanie osobnosti učiteľa, lektora
Špecifiká osobnosti dospelého
Dispozičná základňa rozvoja osobnosti učiaceho sa
Vzťah lektor – učiaci sa
Najčastejšie príčiny negatívneho vzťahu lektor – učiaci sa
Psychológia učenia
Druhy učenia (podľa Ďuriča a Mašalovej)
Faktory ovplyvňujúce riešenie problému
Aktívne učenie
Zákony učenia
Motivácia k učeniu
Faktory motivácie
Vnútorné podmienky učenia dospelých
Psychológia vyučovania dospelých
Hodnotenie dospelého
Druhy hodnotenia
Špecifiká hodnotenia dospelých
Interferenica ako dynamický stereotyp
Celoživotné vzdelávanie
Tvorivosť