Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

Prednášky z predmetu Ceny a cenová politika

«»
Prípona
.doc
Typ
prednášky
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
41614
Posledná úprava
24.02.2013
Zobrazené
1 519 x
Autor:
ivka.cernakova24
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Tvorba cien
- faktory ktoré tlačia cenu nadol
- faktory ktoré tlačia cenu aby bola najvyššia
Vo vzťahu tejto protichodnosti, ale zároveň vzťah mikro a makro postavenie ceny
Pokiaľ tvoríme cenu, môžu nastať dve situácie, ktoré
1. Cena je nadhodnotená – kedy cenotvorca neodhadne, resp. navýši tak náklady, že cena nezodpovedá danej hodnote, cena je vyššia ako prisudzuje spotrebiteľ hodnotu danému tovaru, v tom prípade tovar sa nekupuje, je nepredajný a tým cena zapríčiňuje, že tovar je nekonkurenčne schopný.
2. Cena je podhodnotená – cenotvorca sa dopúšťa veľkému omylu v tom, že sám sa pripravuje o istý objem zisku, sám sa pripravuje o určitý finančný zdroj, nevyužíva výrobnú kapacitu svojho subjektu.

Na samotnú výšku cenu pôsobia zákonitosti, faktory a princípy cenotvorby.
Zo zákonitosti cenovej tvorby
1. Musíme si uvedomiť, že v počiatočnom štádiu cenotvorby si musíme uvedomiť, že nemôžeme stanoviť cenu na základe jedného vytipovaného faktora a vytvorením ceny sa ukončil akýkoľvek cenový proces. Musíme zohľadniť i menej dôležité faktory. Uplatňujeme komplexný prístup cenovej tvorby.
2. Musíme si uvedomiť, že každý faktor pri rôznych výrobkoch v rôznom čase pôsobí rôznou intenzitou. Inak pôsobí ten istý faktor (napr. náklady) u podniku výrobného než náklady u obchodu alebo náklady u služieb.
...

Charakter trhu
Každý výrobok je potrebné realizovať na určitom trhovom priestore. Rozoznávame 4 základné typy trhov, ktoré ovplyvňujú prispôsobenie cenovej tvorby: 
1. Čistú konkurenciu: najvyváženejší typ trhu, kde je nespočetne veľký počet predávajúcich a zároveň veľký počet kupujúcich. Pri takomto počte je trh stabilizovaný a nedochádza k prudkým zmenám ceny. K ovplyvňovanie ceny zo strany predávajúceho i kupujúceho viac menej nedochádza a cena sa určuje na základe kompromisu medzi ponukou a dopytom. Stabilitu ceny na tomto trhu spôsobujú aj substitučné výrobky, ktoré sú taktiež vo veľkom počte a spotrebiteľ má širokú škálu výberu týchto produktov. Bariéry vstupu účastníkom na tento trh sú veľmi nízke, tzn., že každé zvýšenie ceny vyvolá záujem u ďalších výrobcoch. V rámci trhového systému je tento typ trhu najžiadanejší. 

2. Monopolistická konkurencia: dochádza k nerovnováhe medzi kupujúcimi a predávajúcimi, prevládajú kupujúci, menší počet predávajúcich. Obchoduje sa na základe tzv. cenového pásma, ktoré predstavuje dolnú a hornú hranicu pre cenu. Toto pásmo je možné vytvoriť na základe toho, že rovnaké výrobky majú určité diferencie (funkčne sú však rovnaké). Vznikajú diferencovane odlišné ceny nachádzajúce sa v cenovom pásme.
...

Kľúčové slová:

ceny a cenová politika

tvorba cien

konkurencia

dopytová cena

ceny služieb

cenové indexy

cenová politika



Obsah:
  • Tvorba cien
    Faktory ovplyvňujúce tvorbu ceny
    Interné faktory
    Externé faktory
    Charakter trhu
    Charakteristika dopytu
    Konkurencia
    Ostatné externé faktory
    Organizácia tvorby ceny
    Nákladovo orientovaná tvorba ceny
    Konkurencia
    Nevýhody nákladovej orientácie
    Tvorba ceny na základe požadovanej návratnosti z predaja
    Tvorba ceny na základe požadovanej návratnosti investovaného (vloženého) kapitálu
    Dopytovo orientovaná tvorba ceny
    Výhody tejto cenotvorby
    Nevýhody
    Vplyvy pôsobiace na (výšku) dopytovú cenu
    Postavenie výrobkov na trhu musíme sledovať z 2 pohľadov, a to
    Pohľad životného cyklu výrobku – má 4 etapy
    Faktory kúpneho správania na stanovenú cenu u spotrebiteľa
    Konkurenčne orientovaná tvorba ceny
    Intenzitu – silu presadzovania konkurenčnej ceny ovplyvňuje
    Po zohľadnení týchto faktorov si môžeme stanoviť cenu v 2 úrovniach
    Vznik konkurenčnej ceny na trhu
    Ceny služieb
    Tvorba ceny v obchodných organizáciách
    Tvorba cien služieb – cenová tvorba služieb
    Cenovú tvorbu ovplyvňujú tzv. špecifiká služieb
    Prístupy k cenovej tvorbe služieb
    Ceny zahranično-obchodnej výmeny
    Cenové indexy
    Cenová politika
    Ciele CP môžeme rozdeliť na interné a externé
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko