Popis:
Tvorba cien
- faktory ktoré tlačia cenu nadol
- faktory ktoré tlačia cenu aby bola najvyššia
Vo vzťahu tejto protichodnosti, ale zároveň vzťah mikro a makro postavenie ceny
Pokiaľ tvoríme cenu, môžu nastať dve situácie, ktoré
1. Cena je nadhodnotená – kedy cenotvorca neodhadne, resp. navýši tak náklady, že cena nezodpovedá danej hodnote, cena je vyššia ako prisudzuje spotrebiteľ hodnotu danému tovaru, v tom prípade tovar sa nekupuje, je nepredajný a tým cena zapríčiňuje, že tovar je nekonkurenčne schopný.
2. Cena je podhodnotená – cenotvorca sa dopúšťa veľkému omylu v tom, že sám sa pripravuje o istý objem zisku, sám sa pripravuje o určitý finančný zdroj, nevyužíva výrobnú kapacitu svojho subjektu.
Na samotnú výšku cenu pôsobia zákonitosti, faktory a princípy cenotvorby.
Zo zákonitosti cenovej tvorby
1. Musíme si uvedomiť, že v počiatočnom štádiu cenotvorby si musíme uvedomiť, že nemôžeme stanoviť cenu na základe jedného vytipovaného faktora a vytvorením ceny sa ukončil akýkoľvek cenový proces. Musíme zohľadniť i menej dôležité faktory. Uplatňujeme komplexný prístup cenovej tvorby.
2. Musíme si uvedomiť, že každý faktor pri rôznych výrobkoch v rôznom čase pôsobí rôznou intenzitou. Inak pôsobí ten istý faktor (napr. náklady) u podniku výrobného než náklady u obchodu alebo náklady u služieb.
...
Charakter trhu
Každý výrobok je potrebné realizovať na určitom trhovom priestore. Rozoznávame 4 základné typy trhov, ktoré ovplyvňujú prispôsobenie cenovej tvorby:
1. Čistú konkurenciu: najvyváženejší typ trhu, kde je nespočetne veľký počet predávajúcich a zároveň veľký počet kupujúcich. Pri takomto počte je trh stabilizovaný a nedochádza k prudkým zmenám ceny. K ovplyvňovanie ceny zo strany predávajúceho i kupujúceho viac menej nedochádza a cena sa určuje na základe kompromisu medzi ponukou a dopytom. Stabilitu ceny na tomto trhu spôsobujú aj substitučné výrobky, ktoré sú taktiež vo veľkom počte a spotrebiteľ má širokú škálu výberu týchto produktov. Bariéry vstupu účastníkom na tento trh sú veľmi nízke, tzn., že každé zvýšenie ceny vyvolá záujem u ďalších výrobcoch. V rámci trhového systému je tento typ trhu najžiadanejší.
2. Monopolistická konkurencia: dochádza k nerovnováhe medzi kupujúcimi a predávajúcimi, prevládajú kupujúci, menší počet predávajúcich. Obchoduje sa na základe tzv. cenového pásma, ktoré predstavuje dolnú a hornú hranicu pre cenu. Toto pásmo je možné vytvoriť na základe toho, že rovnaké výrobky majú určité diferencie (funkčne sú však rovnaké). Vznikajú diferencovane odlišné ceny nachádzajúce sa v cenovom pásme.
...
Kľúčové slová:
ceny a cenová politika
tvorba cien
konkurencia
dopytová cena
ceny služieb
cenové indexy
cenová politika
Obsah:
- Tvorba cien
Faktory ovplyvňujúce tvorbu ceny
Interné faktory
Externé faktory
Charakter trhu
Charakteristika dopytu
Konkurencia
Ostatné externé faktory
Organizácia tvorby ceny
Nákladovo orientovaná tvorba ceny
Konkurencia
Nevýhody nákladovej orientácie
Tvorba ceny na základe požadovanej návratnosti z predaja
Tvorba ceny na základe požadovanej návratnosti investovaného (vloženého) kapitálu
Dopytovo orientovaná tvorba ceny
Výhody tejto cenotvorby
Nevýhody
Vplyvy pôsobiace na (výšku) dopytovú cenu
Postavenie výrobkov na trhu musíme sledovať z 2 pohľadov, a to
Pohľad životného cyklu výrobku – má 4 etapy
Faktory kúpneho správania na stanovenú cenu u spotrebiteľa
Konkurenčne orientovaná tvorba ceny
Intenzitu – silu presadzovania konkurenčnej ceny ovplyvňuje
Po zohľadnení týchto faktorov si môžeme stanoviť cenu v 2 úrovniach
Vznik konkurenčnej ceny na trhu
Ceny služieb
Tvorba ceny v obchodných organizáciách
Tvorba cien služieb – cenová tvorba služieb
Cenovú tvorbu ovplyvňujú tzv. špecifiká služieb
Prístupy k cenovej tvorbe služieb
Ceny zahranično-obchodnej výmeny
Cenové indexy
Cenová politika
Ciele CP môžeme rozdeliť na interné a externé