Popis:
PROCES FORMOVANIA EKONOMIC.VEDY V UČENÍ KLASIC.EKONOMIE:KLASICKÁ EKONÓMIA:Ekonómia ako veda,ucelený systém poznatkov má cca 200 rokov.Je spojená so vznikom kapitalistic.tovarového hosp.Historic.prelomom bol vznik klasickej ekonómie.Wiliam Petty(1623-1687)nehľadal zdroj bohatstva spoločnosti vo sfére obehu ale vo výrobe;vytvoril základ teórie pracovnej hodnoty,kt.vysvetlil aj také ekonomic.kategórie,ako sú cena,mzda,renta,úrok;podporoval rozvoj výroby pre trh;chápal súvislosti medzi peniazmi a výmenou tovaru;hodnotu tovaru vytvára iba práca vynakladaná na ťažbu drahých kovov,ostatné druhy práce ju vytvárajú iba nepriamo,pokiaľ sa vymieňajú za drahé kovy.Adam Smith(1723-1790) bol nadšeným stúpencom a hlásateľom hospodárskej slobody(liberalizmu);za základ fungovania trh.ekonomiky pokladal slobodu človeka,slobodu vlastníctva a podnikania;predpokl.,že všet.ekonomic.javy a procesy vypl.z prirodzenej povahy človeka-egoistu,kt.sleduje svoj osobný záujem.Trhový syst.funguje tým dokonalejšie,čím slobodnejšie môžu jednotlivci sledovať svoje vlast.ekonomic.záujmy.Vzniká medzi nimi konkurencia,kt.prináša slobodnú hru ekonomických síl trhu.Štátu v trhovej ekonomike patria len tri úlohy:1.ochraňovať krajinu pred vonkajším nebezpečenstvom;2.udržiavať poriadok a spravodlivosť vnútri krajiny;3.budovať a udržiavať verejné zariadenia o kt.nemá záujem jednotlivec,pretože sa nevyplácajú.Významné je jeho učenie o hodnote:zdrojom bohatstva krajiny je práca(bez ohľadu na to,v kt.odvetví bola vynaložená).Hodnotu určuje množst.práce vynaloženej na výrobu tovaru,resp.tri zákl.dôchodky
Kľúčové slová:
dopyt
ponuka
keynes
organizácia
vzácnosť
trhový mechanizmus
konkurencia