Popis:
1. Výchova
„Výchova v najširšom zmysle slova je - ovplyvňovanie človeka človekom“
Ťažiskovým pojmom je zámer – intencionalita ovplyvňovania
Zámer hovorí o tom, či jeden subjekt pôsobi na druhý s tým, že ho chce vychovávať
Výchova je
- odborné rozvíjanie psychických funkcií osobnosti
- profesionálne, odborné a cieľavedomé udržiavanie, zdokonaľovanie a rozvíjanie pozitívnych a funkčných možností človeka, psych. funkcií, procesov a vlastností
- zámerné, intencionálne, cieľavedomé a komplexné pôsobenie na uspôsobenie človeka plniť isté životné ideály, osvojiť si isté hodnoty.
Humanistické chápanie výchovy = „ Výchova hodnotami a k hodnotám“
Odbornosť, profesionalita vo výchove
= vyjadrená stupňom poznania zákonov a zákonitostí rozvíjania možností človeka a využitia tohto poznania v praktickej činnosti výchovy
Profesionalita, odbornosť v sebe zahrňuje: cieľavedomosť výchovy
Profesionalita vo výchove znamená:
/vychovávateľ/ má pred sebou určité ciele, modely, ako by mal vyzerať človek, aký by mal byť ideál človeka a k týmto cieľom smeruje, orientuje svoje snaženie
Rovíjanie osobnosti vo výchove a prostredníctvom výchovy /esenciálny základ chápania podstaty výchovy/
...
Kľúčové slová:
teória výchovy
pedagogická diagnostika
Obsah:
- Štruktúra predmetu
1. Výchova
2. Obsah výchovy a výchovný proces
3. Morálny rozvoj osobnosti
4. Etika a mravná výchova
5. Obsahové súčasti mravnej výchovy
Zdroje: