Popis:
1. Základné vymedzenie predmetu vývinovej psychológie
Vývinová psychológia sa zaoberá vývinom človeka od jeho počatia po smrť. Študuje zmeny správania a prežívania v jednotlivých vekových obdobiach.
Charakteristiky ontogenetického (od počatia až po smrť) vývinu človeka:
- človek sa vyvíja ako celok, ako psychosomatická jednota v interakcii s prostredím.
- vývin je procesom typických zmien v zmysle vývinových zákonov:
1. Zákon diferenciácie a integrácie – počas vývinu dochádza k vytvoreniu zložitej štruktúry psychických funkcií, ktoré sa neustále diferencujú a zdokonaľujú. Súčasne s diferenciáciou však dochádza k vzájomnému prepájaniu, ovplyvňovaniu a podriaďovaniu jednej časti druhej, takže v osobnosti nedôjde k chaosu, ale k novému celku na vyššej úrovni.
2. Zákon centralizácie – organizmus je riadený a kontrolovaný z 1 centra – nervovej sústavy. Vedomú činnosť človeka riadi centrálna nervová sústava, podvedomú činnosť – periférna nervová sústava, činnosť vnútorných orgánov – vegetatívna nervová sústava.
3. Zákon nerovnomerného vývinu – vo vývine sa striedajú rýchle a pomalé obdobia, najrýchlejší je vývin v prvých rokoch života človeka (najmä do 3 rokov).
4. Zákon individuálneho priebehu vývinu – hoci má každý človek rámcový priebeh vývinu rovnaký, nenastanú u každého vhodné štádia na vývin istých funkcií v rovnaký čas. Môžeme sa u jedincov stretnúť s akceleráciou alebo retardáciou vývinu.
Druhy vývinových zmien:
1. kvantitatívne – týkajú sa množstva, napr. počet slov
kvalitatívne – napr. ako sa tvoria vety, zmeny v myslení
2. rozvoj - stagnácia - regresia: výrazný rozvoj jedného súvisí so stagnáciou, regresiou iného
(napr. intelektuálny na úkor emocionálneho).
3. zmeny evolučné - involučné: tou istou aktivitou sa mladý človek rozvíja – starší človek iba
udržuje, aby spomalil úpadok.
...
Kľúčové slová:
vývinová psychológia
vývoja človeka
školský vek
puberta
dospelosť
Obsah:
- 1. Základné vymedzenie predmetu vývinovej psychológie
2. Činitele psychického vývoja človeka
3. Metódy vývinovej psychológie
4. Teórie psychického vývoja človeka
5. Periodizácia životného cyklu človeka
6. Prenatálne obdobie
7. Novorodenecké obdobie
8. Dojčenské obdobie
9. Obdobie batoľaťa
10. Predškolský vek
11. Mladší školský vek – nástup do školy
12. Úloha rodičov v školskom veku
13. Úloha médií v školskom veku
14. Stredný školský vek
15. Obdobie puberty - všeobecne
16. Socializácia v období puberty
17. Vzťah detí k rodičom v období puberty
18. Význam skupinovej identity v období puberty
19. Obdobie adolescencie – všeobecne
20. Vývoj identity adolescenta
21. Socializácia v období adolescencie
22. Nástup do zamestnania
23. Obdobie mladej dospelosti
24. Profesijná úloha mladej dospelosti
25. Úloha a vymedzenie manželstva
26. Úloha rodičovstva v živote človeka
27. Vývojové etapy dospelosti
28. Narodenie dieťaťa (Alternatívy)
29. Obdobie prvého bilancovania
30. Vývoj rodičovskej úlohy
31. Obdobie strednej dospelosti premena partnerského vzťahu
32. Identita človeka stredného veku
33. Obdobie staršej dospelosti
34. Špecifické znaky starnutia
35. Profesijná úloha v staršej dospelosti
36. Zmena osobnosti v období starnutia, Postoj k okoliu
37. Narodenie vnúčaťa
38. Identita starnúceho človeka
39. Dôchodkový vek
40. Telesné a duševné zmeny v starobe
41. Strata manželského partnera
42. Zmena spôsobu života v starobe, Problematika adaptácie
43. Umieranie a etické otázky umierania (Tanatológia)
44. Význam viery v starobe
Zdroje:
- Vágnerová, vývinová psychológie