Popis:
Prednáška z predmetu Sociálne poradenstvo obsahuje základné rozdelenie, princípy, metody a úrovne poradenstva.
1. KAPITOLA - poznámky
Pomoc
Výmena informácií
Proces učenia
Fenomén ľudskej interakcie – kontakt, vnímame klienta
Vedomé ovplyvňovanie správania ( skupín klientov –podľa veku, patol. javov atď.)
4 základné úrovne poradenskej činnosti (str.13 z knihy) – poznámky z prednášky
1. Radenie ako interindividuálna komunikácia - človeka s človekom, jednotlivcom a skupinou
2. Poradenstvo ako rola v spoločenstve – v rodine, spoločnosti
3. Poradenstvo ako aspekt a funkcia rozvinutých moderných profesií – finančné poradenstvo, daňové
4. Poradenstvo ako samotná špecializovaná a profesionálna činnosť – pedag.-psych. poradne, predmanželské poradne, centrá výchovnej a poradenskej prevencie (centrá patria pod MPSVaR).
Charakteristické črty poradenstva (str.14 z knihy) – poznámky z prednášky
• Interdisciplinárny a komplexný charakter – spolupracuje viac vedných disciplín a odborníkov (psychológia pedagogika)
• Multisférový a multikonzumný charakter – zlaďuje záujmy a potreby širokého spektra užívateľov, spolupracujú viaceré rezorty (zdravotníctvo, školstvo PSVaR)
• Profesionálny charakter – poradenstvo je vykonané na profesionálnom základe teoreticky i prakticky pripravovanými odborníkmi - kompetentný odborník – efektívne poradenstvo
...
Kľúčové slová:
sociálne poradenstvo
sociálny pracovník
typy klientov
urovne poradenstva
princípy
etika
poradenský proces
Obsah:
- 1. KAPITOLA
Pomoc
Výmena informácií
Proces učenia
Fenomén ľudskej interakcie – kontakt, vnímame klienta
Vedomé ovplyvňovanie správania ( skupín klientov –podľa veku, patol. javov atď.)
2. KAPITOLA
Druhy poradenstva
Vývoj na Slovensku
Princípy
Úrovne
Metody
3. KAPITOLA
Štátna správa a poradenstvo
4. KAPITOLA
Obsahové zameranie soc. poradenstva
Požiadavky kladené na poradcu
Metóda rozhovoru
5. KAPITOLA
Sociálny pracovník - poradca
Sociálny klient
Zdroje:
- Schavel - Olah - Sociálne poradenstvo. 2010.
- Gabura - Sociálne poradenstvo. 2005.
- Gabura - Pružinská - Poradenský proces. 1995.