Popis:
Filozoficko – historické korene starostlivosti
- prvý krát - 19.storočie , Nemecko – Adolf Wilhelm Diesterwerg ( 1790-1866)
- neskôr – Paul Natrop ( 185č – 1924 )
Definícia SP ako : vyššiu pedagogiku, ktorou úlohou je hľadať podstatu, zmysel bytia, je tu zahrnutá filozofia, etika, sociológia, soc.politika, ktorá rešpektuje celonárodnú výchovu
Vývoj soc. - ped. smerom :
- soc.ped. - praktický- Pestalozzi, Owen, Tešedik
- teoretický - filozofický- Natrop, Spencer
- experimentálny - Play, Bergman
Metodológia soc. pedagogiky
Východiská – porozumenie (Kraus)
- porozumenie z hľadiska :
• gnozeologické ( poznanie pravdy)
• individuálnej psychológie ( učenie sa )
• kulturologické ( chápanie kult. odlišností )
• lingvistika ( porozumenie textov )
• interpersonálnej komunikácie ( porozumenie vo vzájomnej komunikácii )
• hľadanie predpokladov pre porozumenie ( porozumenie vzťahu : človek – svet)
Kľúčové slová:
rodina
výchova
sociálna pedagogika
starostlivosť
škola
prostredie
pomoc
dobrovoľníctvo
normalita
disnormalita
Obsah:
- Filozoficko – historické korene starostlivosti
Metodológia soc. pedagogiky
Prostredie z hľadiska soc. pedagogiky
Štýly rodičovskej výchovy
Socializácia
Normalita a disnormalita
Rodina ako primárna výchovná inštitúcia
Materiálna chudoba ako činiteľ výchovy
Škola ako sekundárna výchovná inštitúcia
Vzťah soc. pedagogiky a soc. práce
Soc. pedagogika ako terciárna inštitúcia
Disociálne správanie
Pomoc, pomáhanie, dobrovoľníctvo