Popis:
Transformačný proces podniku:
Obstarávanie – zabezpečovanie zdrojov, resp. vstupov pre transformačný proces (pracovné sily, stroje, zariadenia, náradie, materiál, obaly, ostatný hmotný majetok, palivo, energia, nehmotný majetok, informácie, peňažné prostriedky a pod.
Súčasťou obstrarávania je nákup (zásobovanie). Hlavnou funkciou je zabezpečiť predpokladaný priebeh hlavných, pomocných a obslužných výrobných i nevýrobných procesov, a to v potrebnom množstve, sortimente, kvalite, čase a mieste. Nákup predstavuje súbor činností súvisiacich so stanovením potrieb materiálových zdrojov, s ich obstaraním, dopravou, príjmom, skladovaním, distribúciou, riadením zásob a prípadne s ich úpravou pred odovzdaním do výroby.
Výroba – činnosť, pri ktorej dochádza k priamej premene vstupov na výstupy. Ide o zhotovovanie výrobkov, alebo poskytovanie služieb. Rozhoduje sa tu o znižovaní nákladov a o skracovaní dodacích lehôt, o zvyšovaní úžitkovosti výrobkov, o šírke sortimentu, o ekologických požiadavkách.
Predaj – činnosť, ktorej cieľom je realizovať výrobky či služby na trhu a tiež poskytovať pomoc zákazníkom po predaji zameranú na zvýšenie, resp. zachovanie úžitkových vlastností produktu.
Podporné činnosti transformačného procesu – umožňujú nepretržitý priebeh primárnych činností, a môžu byť aj zdrojom zvyšovania efektívnosti. Dôležité je investovanie a výskum a vývoj.
Investičná činnosť podniku sa zameriava predovšetkým na obnovu a rozširovanie hmotného a nehmotného dlhodobého majetku.
Transformačný proces prebieha v naturálnej (hmotnej) podobe a v hodnotovej (peňažnej) podobe.
INOVAČNÝ PROCES PODNIKU
Inovácia – zavádzanie nových, dokonalejších výrobkov a postupov, umožňujúcich lepšie uspokojovať potreby spoločnosti. Ide o zdokonaľovanie vyrábaných výrobkov a poskytovaných služieb (výrobkové inovácie), ako aj modernizácia výrobno-technickej základne (technologické inovácie).
Na základe analýzy sa podnik rozhodne, či uprednostní výrobkovú alebo technologickú inováciu. Z tohto hľadiska hovoríme o takýchto druhoch výrobkov:
1. výrobky, ktoré nemožno inovovať (uhlie, ruda, základné druhy energie) – inovačným priestorom sú len technologické inovácie
2. výrobky, ktoré nie je potrebné inovovať – inovačným priestorom sú len technologické inovácie
3. výrobky, ktoré je užitočné zdokonaľovať – inovačným priestorom sú technologické aj výrobkové inovácie
4. výrobky, ktoré je existenčne nevyhnutné inovovať – inovačným priestorom sú výlučne výrobkové inovácie.
Kľúčové slová:
transformačný proces podniku
inovačný proces podniku
nákup
výroba
predaj
Zdroje:
- SEDLÁK, M. a kol. Podnikové hospodárstvo. Bratislava: Elita, 2007. ISBN 978-80-8078-093-7.