Popis:
ÚVOD
Paradigma postihnutia
V analýze OECD (1994) sú vymenované 4 paradigmy, opísané ako model:
- medicínsky,
- sociálno-patologický,
- prostredia,
- antropologický.
Medicínsky model
- vychádza z biologicko-organických alebo funkčných príčin, čo vedie k medicínsky orientovanej starostlivosti,
- cieľom je prekonávať a liečiť postihnutie,
- špeciálno-pedagogické opatrenia, podporné vyučovanie a rôzne špeciálne terapie sa vykonávajú v špeciálnych zariadeniach,
- integrácia znamená prijatie do bežnej školy po predchádzajúcom vyradení zo špeciálnej školy. Toto poňatie nepožaduje zmenu školského systému pretože spočíva v prispôsobení sa žiaka súčasnej štruktúre.
Sociálno-patologický model
- podľa neho nie sú príčiny integračných problémov biologickej, ale sociálnej povahy,
- v centre stojí otázka socializácie a diskriminácie podmienená postihnutím. Postihnutí sú v tomto zmysle sociálne neprispôsobiví a musia sa pomocou špeciálnej terapie adaptovať a normalizovať.
Kľúčové slová:
špeciálna pedagogika
psychopédia
etopédia
logopédia
poruchy učenia
Obsah:
- Paradigma postihnutia
Základné definície špeciálnej pedagogiky
Vzťah ŠP k iným vedám
Klasifikácia špeciálnej pedagogiky
Cieľ špeciálnej pedagogiky
Špeciálno-pedagogická diagnostika
Psychopédia
Logopédia
Etopédia
Poruchy učenia