Popis:
Prednas od profesorky Heydekovej tykajuca sa startegickeho manazmentu a time manazmentu.
STRATEGICKÝ MANAŽMENT 1. roč. Mgr. štúdia PF KU DFk
Charakteristika strategického manažmentu
Slovo stratégia je odvodené od gréckeho slova strategos (generál) a v širšom kontexte pôvodne označovalo umenie a vedu, ako riadiť vojenské operácie a veliť vojskám. Pojem stratégia postupne prenikol z vojenstva aj do sveta podnikania a stal sa jeho neoddeliteľnou súčasťou. Niektoré slovníky ju definujú ako vedu o plánovaní a vedení vojenských operácií.
stratos – armáda
agos – vedenie
strategos – generál
stratagem – nečakaný zvrat, prekvapujúce rozuzlenie, ale aj úskok, pascu...
Stratégia - vo vojenstve: úspešne vyhrať boj,
- v hospodárstve: to isté – položiť súpera na lopatky.
- je prípravou pred začatím boja: miesto, čas, prostriedky, manévre......
Taktika - kombinácia prostriedkov počas boja.
Stratégia - umenie, ako bez krvi preliatia eliminovať, zablokovať sily súpera tak, že je donútený ku kapitulácii.
„Politika je koncentrovaná ekonomika. Ekonomické záujmy mocných diktujú politiku.“
(Rakúšan Carl von Clausenitz: O vojne – „ vo vojne ide o dosiahnutie ekonomickej a politickej moci - vojna je pokračovanie politiky.“)
Ciele strategického manažmentu
Strategické riadenie stanovuje vízie, poslanie a ciele podniku.
Vízia je obraz budúcnosti podniku založený na využívaní reálnych možností podniku. Je to komplexná cieľová predstava načrtnutá v hrubých obrysoch. Účinná vízia inšpiruje, aktivizuje, motivuje.
Poslanie odpovedá na otázky, kde je podnik a aký má jeho existencia zmysel. Má vyjadrovať hlbší zmysel jeho činnosti ako je dosahovanie zisku. Dôležité je stanoviť si primeranú šírku poslania.
Cieľ je to záväzok dosiahnuť konkrétne výsledky v konkrétnom čase.
Kľúčové slová:
startegicý manažment
plan
time manažment
stratégia
plánovanie
riadenie
podnikanie
SWOT
prognóza v podniku
strategický zámer
Obsah:
- P1 Úvod do strategického riadenia
ÚVOD
1. Vymedzenie pojmu stratégia
2. Rozvoj teórie a praxe strategického riadenia
3. Proces strategického riadenia
4. Úrovne strategického riadenia
5. Strategickí manažéri a strategickí plánovači
6. Strategické myslenie
ZÁVER
P2 Vízia, poslanie a ciele podniku
ÚVOD
1. Vízia
2. Poslanie
3. Strategický zámer
4. Formulovanie cieľov
5. Strategickí manažéri a strategickí plánovači
6. Strategické myslenie
ZÁVER
P3 Analýza externého prostredia podniku
ÚVOD
1. Analýza makroprostredia
2. Analýza odvetvového prostredia
ZÁVER
P4 Prognózovanie vývoja vonkajšieho prostredia
ÚVOD
1. Význam a organizácia prognózovania v podniku
2. Prognostické metódy
ZÁVER
P5 ANALÝZA INTERNÉHO PROSTREDIA PODNIKU
ÚVOD
1. Klasifikácia výsledkov internej analýzy
2. Metódy internej analýzy
3. Syntéza výsledkov analýzy SWOT
4. Stratégia ako nesúlad medzi cieľmi a zdrojmi
ZÁVER
P6 PODNIKATEĽSKÉ STRATÉGIE
ÚVOD
1. Typológia podnikateľských stratégií
2. Ofenzívne stratégie
3. Defenzívne stratégie na ochranu konkurenčnej výhody
ZÁVER
P7 PODNIKATEĽSKÉ STRATÉGIE VO VYBRANÝCH SITUÁCIÁCH
ÚVOD
1. Stratégie v rozdrobenom odvetví
2. Stratégie vo vznikajúcom odvetví
3. Stratégie v dozrievajúcom odvetví
4. Stratégie v zrelom odvetví
5. Stratégie pre vedúce podniky
6. Stratégie pre podniky druhého sledu
7. Stratégie pre slabé podniky
ZÁVER
Zdroje:
- Prof. Štefan Slávik: Strategický manažment, 2005, Sprint vfra Sk 580,
- Doc. Martin Vološin: Strategický manažment v podniku, Ekonóm, 2007