Popis:
Podstata marketingových stratégií
Stratégia
Vyjadruje smerovanie a orientáciu podnikateľských aktivít v dlhom časovom horizonte. Je to aplikácia klasickej stratégie v marketingu. Môžeme ju definovať podľa rôznych skupín:
· Hierarchické stratégie (misia, poslanie – ciele stratégie – taktiky – politiky – programy a rozpočty). Celý plánovací proces pribieha hierarchickým spôsobom. Ciele: kam smerujeme a stratégia odpovedá na: ako sa tam dostaneme. Dobrá stratégia podporuje misiu a ciele podniku. Plusy: väzba medzi stratégiou a výsledkom, viacero úrovní analýzy, dôraz na implementáciu prostredníctvom alokácie zdrojov do aktivít. Mínusy: nedostatočne zohľadnené vplyvy externého prostredia, formálny proces tvorby stratégie, žiadaný návod na aplikáciu.
· Eklektické stratégie – nie sú také formálne, sú flexibilnejšie, sú založené na 5P od Vinsberga, prvým P je plán, stratégia je nejaký plán na dosiahnutie podnikových cieľov, druhým P je manéver, podstatou je to že manéver by nám mal zabezpečiť ako prelstiť alebo prekonali konkurenciu, tretím P je vzor, podstata tohto P je určiť nejaký vzor správanie, model podľa ktorého sa budeme riadiť v nepredvídateľných situáciách, ďalšie P je pozícia, že akú pozíciu chce zastávať podnik voči konkurentom, posledným P je perspektíva, určuje to čo chce podnik v budúcnosti dosiahnuť, aká je perspektíva podniku z hľadiska jeho budúceho vývoja. Plusom tejto stratégie je samotné 5P, sú tu zohľadnené faktory externého prostredia, ktoré vplývajú na chod podniku. Stratégie sú prijímané skôr ako sú reálne potrebné. Mínusom stratégií: neposkytujú návod na vytvorenie stratégií a nevieme ako stanoviť strategické priority.
· Porovnávacie stratégie – podstata je vo SWAT analýze – podľa tejto definície je dobrá stratégia taká, ktorá eliminuje ohrozenia podniku, pomáha využiť príležitosti podniku, umocňuje silné stránky podniku a minimalizuje slabé stránky podniku. Plusy tejto stratégie: hlavným plusom je to že zohľadňuje všetky faktory vplývajúce na podnik tzn. poznanie rizík, príležitostí, slabých a silných stránok. Mínusom je: nájdenie rovnováhy medzi silnými a slabými stránkami.
Kľúčové slová:
marketingové stratégie
marketing
rastové stratégie
marketingový audit
konkurencia
hybné sily konkurencie
marketingový plán