Popis:
Stratégia je nástroj, ktorý podnik používa na dosiahnutie svojich cieľov. Stratégiou sa vymedzujú dlhodobé ciele podniku, volia sa postupy na ich naplnenie a alokujú zdroje na ich dosiahnutie.
Cieľ:
- vymedzenie plánov „správania sa“ na trhu v dlhodobom horizonte (max. 3 roky),
- hľadanie metód dosiahnutia strategických trhových cieľov (ako?),
- smerovanie podnikania (ktoré trhy, ktoré produkty) - bázou je „kritérium efektívnosti“ - robiť správnu vec (efektívnosť sa zameriava na dlhodobé použitie).
Strategické plánovanie - proces vytvárania rovnováhy:
zdroje podniku ciele podniku príležitosti na trhu
Vznik potreby strategického plánovania po r. 1960.
Priame impulzy vzniku strategického marketingu:
- zmena trhu dopytu na trh ponuky,
- stagnácia trhov,
- rast cien ropy,
- vyčerpanie zdrojov strategických surovín.
1. Výnimočné kompetencie - výnimočné schopnosti: reprezentujú všetko to, čo je podnik schopný robiť výnimočne dobre v porovnaním s konkurentmi.
2. Konkurenčná výhoda: jedinečná pozícia, ktorú podnik získa v porovnaní s konkurentmi prostredníctvom svojho spôsobu využívania výnimočných kompetencií alebo rozhodnutí o výrobkoch a trhoch.
Výnimočné kompetencie - výnimočné schopnosti - špeciálne alebo jedinečné schopnosti organizácie - zručnosti a schopnosti personálu a hmotné zdroje organizácie (materiálové, strojové) a finančné zdroje.
Výnimočné zdroje vyrastajú z moderného strojového vybavenia, rozsahu a štruktúry distribučnej siete, výrobných kapacít, jedinečných zdrojov surovín, dostatočných finančných fondov, vybudovaného mena značky.
Konkurenčná výhoda - vyplýva z výberu trhov, z výnimočných kompetencií podniku, zo spôsobu využitia zdrojov.
Dve základné alternatívy, ktoré ma firma k dispozícií na dosiahnutie a udržanie konkurenčnej výhod sú nákladové vodcovstvo a diferenciácia (ak podnik ponúka rovnakú hodnotu zákazníkom ako konkurencia, avšak s nižšími nákladmi). Aby podnik získal udržateľné konkurenčnú výhodu, musí disponovať jedinečnou schopnosťou, ktorá je ťažko napodobiteľná - vytvorenie výnimočnej hodnoty pre zákazníkov v jednom alebo viacerých znakoch ponuky napr. výnimočný servis, moderný dizajn, prestíž značky, špičkový výkon.
Kľúčové slová:
marketing
stratégia
strategický marketing
marketingový audit
podnik
trh
Obsah:
- 1. Podstata a vymedzenie stratégie
1.1 Podstata strategického riadenia podnikov
1.2 Tri úrovne stratégie
1.3 Vymedzenie pojmu stratégia
1.4 Marketingová stratégia
1.5 Konkurenčná výhoda ako základ marketingovej stratégie
2. Marketingový audit
2.1 Podstata marketingového auditu
2.2 Komponenty marketingového auditu
2.3 Realizácia marketingového auditu
2.4 Význam a prax marketingového auditu
3. SWOT
3.1 Analýza príležitosti a rizík (O - T analýza)
3.2 Analýza silných a slabých stránok (S - W analýza)
3.3 Proces a úloha SWOT analýzy
3.4 TOWS matica
4. Situačná analýza
4.1 Strategická analýza prostredia (externá analýza)
4.2 Strategická analýza podniku (interná analýza)
Identifikácia kritických a kľúčových faktorov úspechu
5. Nástroje strategického plánovania
5.1 Strategické podnikateľské jednotky (SPJ)
5.2 Rozdielová analýza
5.3 Skúsenostná krivka
5.4 Portfólio plánovanie
5.5 Životný cyklus produktu
5.6 PIMS (Profit Impact of Marketing Strategy)
5.7 Hodnotový reťazec
6. Analýza zákazníkov a zákaznícke stratégie
6.1 Model „5W“
6.2 ABC-analýza zákazníkov
6.3 Segmentačné analýzy
6.4 Zákaznícke stratégie
6.5 Riadenie vzťahov so zákazníkmi (CRM)
7. Analýza konkurencie
7.1 Význam analýz konkurencie
7.2 Identifikovanie aktuálnych a potenciálnych konkurentov
7.3 Hodnotenie vzťahov s konkurentmi a analýza povahy ich konkurovania
7.4 Identifikovanie cieľov konkurenta
7.5 Identifikovanie silných a slabých stránok konkurenta
7.6 Identifikovanie pravdepodobného reagovania konkurenta
7.7 Konkurenčný informačný systém
8. Analýza odvetvia
8.1 Hybné sily konkurencie v odvetví
8.2 Formy trhu
8.3 Štádium vývoja trhu
8.4 Rovnováha súťaže
8.5 Kooperácia ako alternatívna cesta konkurencie
9. Konkurenčné stratégie
9.1 Charakteristika základných typov konkurenčných stratégií
9.2 Prednosti a riziká jednotlivých konkurenčných stratégií
10. Marketingová organizácia
10.1 Podstata a poslanie organizačnej štruktúry
10.2 Úlohy marketingu v podniku
10.3 Vytváranie a rozvoj marketingového systému v podniku
10.4 Typy vnútornej organizačnej štruktúry
10.5 Organizačné štruktúry marketingu v podniku
10.6 Vplyv decentralizácie na marketingovú organizáciu
10.7 Chyby pri vytváraní marketingového útvaru