Popis:
Organizovanie (O)
- hl. úlohou je tvorba a zdokonaľovanie org. štruktúry
- tvorba org. štruktúry predstavuje formálny systém, kt. manažérom umožňuje uskutočniť ĎP, zabezpečiť prac. špecializáciu, koordinovať činnosti a delegovať právomoci v záujme efektívneho dosiahnutia týchto cieľov
ZMYSEL: utvoriť podmienky na koordináciu úsilia pomocou vytvárania štruktúry procesov a štruktúry vzťahov medzi úlohami, právomocami a zodpovednosťou
- treba odlíšiť dva pojmy:
1. štruktúra procesov - cieľavedomé úsilie manažérov zamerané na určenie spôsobov, ako majú pracovníci vykonávať dané práce
2. štruktúra vzťahov - vyjadruje stabilnú org. štruktúru, niekedy označovanú ako kostra organizácie, kt. poskytuje základňu na jej fungovanie
- O ako proces musí zohľadňovať niekoľko skutočností:
a) org. štruktúra musí vychádzať z cieľov, stratégie a plánov, pretože od nich sa odvodzujú činnosti
b) musí vyjadrovať disponibilnú právomoc manažmentu
c) efektívna org. štruktúra musí vychádzať z danej situácie
- proces O vychádza z plánovania a obsahuje postupnosť týchto krokov:
1. identifikácia a klasifikácia požadovaných činností
2. zoskupovanie činností z hľadiska zdrojov a situácií,
3. delegovanie právomocí,
4. horizontálna a vertikálna koordinácia právomocí a informačných vzťahov
- nadväzujú naň ostatné man. funkcie (personalistika, vedenie, kontrola)
Kľúčové slová:
manažérske funkcie
riadenie
rozhodovanie
kontrola
komunikácia
motivácia
stratégia
organizačné štruktúry
personalistika
etika
historické základy
Obsah:
- Empirická škola a integračný prístup k manažmentu
Etika v manažmente
Charakteristika a východiská manažmentu
Informácie a informačné systémy
Integračné prístupy
Komunikácia
Kontrola
Manažerské rozhodovanie
Manažment v globálnom prostredí
Motivácia
Organizovanie
Personálny manažment
Plánovanie
Strategický manažment
Vedenie ľudí
Základné koncepcie manažmentu