Popis:
Matoušek a kol.
Supervízia je celoživotná forma učenia, zameraná na rozvoj profesionálnych zručností a kompetencií supervidovaných, pri ktorej je kladený dôraz na aktiváciu ich vlastného potenciálu v bezpečnom a tvorivom prostredí. Z inštitucionálneho hľadiska je supervízia profesionálnym postupom pozorovania, reflexie profesionálnej praxe a postgraduálneho vzdelávania.
Jeden človek /supervizant-pracovník, ktorý je supervidovaný/ prináša druhému človekovi /supervízorovi-odborníkovi, ktorý supervíziu prevádza/ príbeh, obraz, pocity týkajúce sa tretieho človeka /klienta/ a podáva selektívne, subjektívne správy o niektorých aspektoch svojej práce. Vo vzájomnej spolupráci medzi supervízorom a supervidovaným ide o spoločné hľadanie riešnia v atmosfére dôvery, o rozvíjanie sebareflexie vedúcej k pochopeniu doposiaľ neuvedomených súvislostí, vzťahov, pocitov a ich odrazu v pracovnej činnosti. Supervidovaní môžu byť nielen jednotlivci, ale aj skupiny a týmy.
Kľúčové slová:
supervízia
kompetencia
kvalifikácia
zásady
organizácia
Obsah:
- SUPERVÍZIA -
Bálintovské skupiny
Formy a ciele supervízie
Modely supervíznej intervencie /upravené podľa Munsona, 1992/
Ciele supervízie:
Podľa počtu
Úlohy supervízora:
Zásady
Ďalšie formy supervízie:
Formy supervízie podľa pozície supervízora:
Ako často a kedy sa koná:
Kompetencia supervízora
Kvalifikácia supervízora
Pozícia supervízora a supervidovaného
Postavenie supervízora v organizácii
Supervízny kontrakt /dohoda/
Podmienky úspešnej supervízie v organizáciách