Úvod do praktickej žurnalistiky
«»
Popis:
Čo je novinárstvo?
„Pod novinárstvom (resp. žurnalistikou) rozumieme špecifickú duševno-tvorivú činnosť, ktorej výsledky – tzv. novinárske prejavy a celky – informujú priestorovo rozptýlenú verejnosť o aktuálnom spoločenskom dianí, aby sa v ňom mohla orientovať.“[1]
Terminologický slovník žurnalistiky definuje novinárstvo ako tvorivú činnosť, ktorej produkty, novinárske prejavy a novinárske celky, informujú verejnosť o aktuálnom spoločenskom dianí.[2] V širšom zmysle tak novinárstvo integruje spektrum činností súvisiacich so získavaním, spracúvaním a periodickým šírením aktuálnych informácií prostredníctvom prostriedkov masovej komunikácie, v užšom zmysle sa zaoberá slovesnou a výtvarnou (grafickou) stránkou novín a časopisov.[3]
Kľúčové slová:
žurnalistika
novinárstvo
média
redakcia
noviny
Obsah:
- Predpoklady tvorivej novinárskej činnosti.
Tvorivosť – kreativita. Definícia tvorivosti a jej typy.
Tvorivé schopnosti (vlohy, nadanie, talent).
Podmienky tvorivosti, prekážky tvorivosti.
Osobnosť žurnalistu.
Riadenie tvorivých pracovníkov.
Novinárska profesia na Slovensku.
Tvorivý novinársky proces a jeho fázy (individuálna tvorivá práca redaktora, kolektívna redakčná práca).
Spravodajstvo ako základná zložka novinárskeho celku v prostriedkoch masovej komunikácie a jeho špecifiká.
Publicistika ako základná zložka novinárskeho celku v prostriedkoch masovej komunikácie a jej špecifiká.
Žánrológia (vymedzenie pojmu „žáner,“ žánrová dominanta, členenie žánrov).
Kategorizácia, kompozičné a jazykové prostriedky žurnalistických žánrov.
Spravodajské žánre v printových a elektronických médiách a ich charakteristika.
Analytické žánre v printových a elektronických médiách a ich charakteristika.
Beletristické žánre v printových a elektronických médiách a ich charakteristika.
Zdroje:
- VOJTEK, Juraj. Úvod do organizácie redakčnej práce a redigovania. Bratislava : FF UK v Bratislave, 2000, s. 7.
- SERAFÍNOVÁ, Danuša a kol.. Terminologický slovník žurnalistiky slovensko-česko-rusko-anglicko-nemecko-francúzsky. Heslo novinárstvo. Bratislava : Alfa, 1989, s. 258.
- Kol. Encyklopedický slovník. Heslo novinárstvo. Praha : Encyklopedický dům, Odeon, 1993, s. 1253.
- Osobnosť žurnalistu
- ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno : Computer Press, 2004, s. 173.
- HRADISKÁ, Elena. Osobnosť novinára. Psychologické aspekty. Bratislava : UK, 1993, s. 60.
- DOČEKALOVÁ, Markéta: Tvúrčí psaní. Praha : Grada publishing, 2006. 152 s
- BOROŠ, Július: Tvorivé myslenie a riešenie problému. In: Úvod do psychológie. Bratislava : Iris. 2002, s. 224.
- HARTL, Pavel – HARTLOVÁ, Helena: Psychologický slovník. Heslo myšlení tvorivé. Praha : Portál, 2002, s. 336.
- HRADISKÁ, Elena: Osobnosť novinára. Psychologické aspekty. Bratislava : UK, 1993, s. 61.
- TUŠER, Andrej: Ako sa robia noviny. Bratislava : SOFA, 2003, s. 83.
- KASSIN, Saul: Psychologie. Brno : Computer Press, 2007, s. 262
- BOROŠ, Július: Tvorivé myslenie a riešenie problému. In: Úvod do psychológie. Bratislava : Iris. 2002, s. 225
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.