Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 077   projektov
0 nových

Úvod do praktickej žurnalistiky

«»
Prípona
.doc
Typ
prednášky
Stiahnuté
4 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
38310
Posledná úprava
10.11.2011
Zobrazené
2 205 x
Autor:
drusila
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Čo je novinárstvo?
„Pod novinárstvom (resp. žurnalistikou) rozumieme špecifickú duševno-tvorivú činnosť, ktorej výsledky – tzv. novinárske prejavy a celky – informujú priestorovo rozptýlenú verejnosť o aktuálnom spoločenskom dianí, aby sa v ňom mohla orientovať.“[1] Terminologický slovník žurnalistiky definuje novinárstvo ako tvorivú činnosť, ktorej produkty, novinárske prejavy a novinárske celky, informujú verejnosť o aktuálnom spoločenskom dianí.[2] V širšom zmysle tak novinárstvo integruje spektrum činností súvisiacich so získavaním, spracúvaním a periodickým šírením aktuálnych informácií prostredníctvom prostriedkov masovej komunikácie, v užšom zmysle sa zaoberá slovesnou a výtvarnou (grafickou) stránkou novín a časopisov.[3]  

Kľúčové slová:

žurnalistika

novinárstvo

média

redakcia

noviny



Obsah:
  • Predpoklady tvorivej novinárskej činnosti.
    Tvorivosť – kreativita. Definícia tvorivosti a jej typy.
    Tvorivé schopnosti (vlohy, nadanie, talent).
    Podmienky tvorivosti, prekážky tvorivosti.
    Osobnosť žurnalistu.
    Riadenie tvorivých pracovníkov.
    Novinárska profesia na Slovensku.
    Tvorivý novinársky proces a jeho fázy (individuálna tvorivá práca redaktora, kolektívna redakčná práca).
    Spravodajstvo ako základná zložka novinárskeho celku v prostriedkoch masovej komunikácie a jeho špecifiká.
    Publicistika ako základná zložka novinárskeho celku v prostriedkoch masovej komunikácie a jej špecifiká.
    Žánrológia (vymedzenie pojmu „žáner,“ žánrová dominanta, členenie žánrov).
    Kategorizácia, kompozičné a jazykové prostriedky žurnalistických žánrov.
    Spravodajské žánre v printových a elektronických médiách a ich charakteristika.
    Analytické žánre v printových a elektronických médiách a ich charakteristika.
    Beletristické žánre v printových a elektronických médiách a ich charakteristika.

Zdroje:
  • VOJTEK, Juraj. Úvod do organizácie redakčnej práce a redigovania. Bratislava : FF UK v Bratislave, 2000, s. 7.
  • SERAFÍNOVÁ, Danuša a kol.. Terminologický slovník žurnalistiky slovensko-česko-rusko-anglicko-nemecko-francúzsky. Heslo novinárstvo. Bratislava : Alfa, 1989, s. 258.
  • Kol. Encyklopedický slovník. Heslo novinárstvo. Praha : Encyklopedický dům, Odeon, 1993, s. 1253.
  • Osobnosť žurnalistu
  • ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno : Computer Press, 2004, s. 173.
  • HRADISKÁ, Elena. Osobnosť novinára. Psychologické aspekty. Bratislava : UK, 1993, s. 60.
  • DOČEKALOVÁ, Markéta: Tvúrčí psaní. Praha : Grada publishing, 2006. 152 s
  • BOROŠ, Július: Tvorivé myslenie a riešenie problému. In: Úvod do psychológie. Bratislava : Iris. 2002, s. 224.
  • HARTL, Pavel – HARTLOVÁ, Helena: Psychologický slovník. Heslo myšlení tvorivé. Praha : Portál, 2002, s. 336.
  • HRADISKÁ, Elena: Osobnosť novinára. Psychologické aspekty. Bratislava : UK, 1993, s. 61.
  • TUŠER, Andrej: Ako sa robia noviny. Bratislava : SOFA, 2003, s. 83.
  • KASSIN, Saul: Psychologie. Brno : Computer Press, 2007, s. 262
  • BOROŠ, Július: Tvorivé myslenie a riešenie problému. In: Úvod do psychológie. Bratislava : Iris. 2002, s. 225
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko