Popis:
16 a,
Všeobecné otázky pedagogickej psychológie
Definujte pedagogickú psychológiu ako odbor, popíšte jej predmet a vysvetlite jej význam.
Vysvetlite pojmy: edukácia, edukačný proces, edukačné konštrukty a edukačné prostredie.
1. Definovanie PG psychológie a predmetu je štúdia
PP patrí k aplikovaným psychologickým disciplínam, tak ako psychológia práce, poradenská, lekárska či súdna psychológia.
Často sa zamieňa školská s pedagogickou psychológiou. Nie sú to totožné psychologické odbory.
Školská psychológia sa zaoberá skôr problémami detí a dospievajúcich (ZŠ, SŠ). Najmä zvládanie emočných problémov, problémov s učením, problémami v školskej triede.
Pedagogická psychológia sa zaoberá najmä skúmaním techník učenia, metódami na skvalitnenie výuky, prípravou učiteľov na pedagogický proces. Sleduje človeka v podmienkach výchovy, skúma psychologické základy a zákonitosti vyučovania a vzdelávania. Zameriava sa aj na činnosť a osobnosť učiteľa, na psychologickú analýzu cieľov vzdelávania.
Samotný odbor PP vznikol koncom minulého storočia.
Ďurič-def: PP je veda o psychologických zákonitostiach výchovno-vzdelávacieho procesu v škole a mimoškolských zariadeniach.
Kľúčové slová:
vývin
výchova
psychológia učenia
tvorivé myslenie
edukácia
pedagogická psychológia
psychohygiena
skúšanie
podmienky učenia
Obsah:
- VŠeobecné otázky pedagogickej psychológie
VÝvin a výchova
Psychológia výchovy
Psychológia učenia
Psychológia učenia
Podmienky učenia
Tvorivé myslenie
Psychológia tvorivosti
Psychológia vyučovania
Psychologické aspekty skúšania a hodnotenia učebných výkonov žiakov
Psychologická analýza príčin neprospievania žiakov
Psychológia samostatného učenia
Psychohygiena v škole