Popis:
Nástup do školy a školský vek:
- nástup do školy je dôležitým sociálnym medzníkom, dieťa získava novú rolu, stáva sa školákom
- škola otvára dieťaťu veľmi rýchlo obzory, o ktorých predtým nemalo ani tušenia, urýchľuje rozumový rozvoj, namiesto hry prichádza školská práca a povinnosti
- škola znamená zvýšený nárok na poslušnosť, schopnosť odložiť uspokojenie okamžitých potrieb
- z anamnézy, pozorovania a rozhovoru s dieťaťom i rodičmi zisťujeme spôsob interakcie dieťaťa v rodinnom prostredí, jeho sebaobsluhu, schopnosť koncentrácie pozornosti, schopnosť podriadiť sa autorite, schopnosť presadiť sa medzi vrstovníkmi, schopnosť odlúčenia od rodinného prostredia, predchádzajúce fungovanie v MŠ, samostatnosť dieťaťa, úroveň rečového prejavu a pod.
...
Kľúčové slová:
škola
školský vek
zrelosť
vek
intelekt
emocionálny vývin
socáilny vývin
motorika
reč
kognitívny vývin
škola
rodina
vrstovníci
spolužiaci
Obsah:
- Pripravenosť do školy a školská zrelosť
Kritériá a hodnotenie školskej zrelosti
Mladší a stredný školský vek
Škola, rodina, vrstovnícka skupina
Zdroje:
- Říčan, P.: Cesta životem. Panorama, Praha, 1990, 2004.
- Říčan P., Krečířová D. a kol.: Dětská klinická psychologie. GRADA Publishing, Praha, 1995.
- Štúr I.: Ľudské mláďa. Mauro, Bratislava, 1995. /56 str./
- Štúr I.: Psychodiagnostika detí a mládeže. UK, Bratislava, 1998. /kapitoly Charakteristika obdobia detstva a dospievania, Individuálne rozdiely u detí str. 6-14, Zrelosť pre školu str. 36-37, Problémy dospievania str. 48-55./
- Štúr I., Zlámalová V.: Pediatrická psychológia. Mauro, Bratislava, 1999. /kapitoly Každé dieťa je iné, Normalita dieťaťa, Normálny rodič, Dospievanie str. 25-34, Školská zrelosť str. 77-81, Blúdenie adolescentov, Erotika v zastúpení str. 135-140./
- Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha, 2000. /522 str./