Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 119
projektov

Vývinová psychológia - periodizácia ontogenézy

«»
Prípona
.rtf
Typ
prednášky
Stiahnuté
9 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
12565
Posledná úprava
28.07.2020
Zobrazené
2 177 x
Autor:
KUBA
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Viacerí autori navrhli členenie ľudského vývinu do tzv. vývinových štádií. Správanie v každom štádiu sa koncentruje okolo dominantnej témy alebo úlohy a je kvalitatívne odlišné od správania v predchádzajúcom alebo nasledujúcom štádiu. Deti prechádzajú vývinovými štádiami v stanovenom poradí.
V skutočnosti vývin napreduje plynulejšie a jednotlivé štádiá sa môžu v určitých aspektoch prelínať.
Vývin človeka môžeme popisovať viacerými spôsobmi. Okrem už uvedeného členenia na vývinové štádiá, môžeme popisovať vývin jednotlivých oblastí psychiky - motorických, percepčných, kognitívnych, rečových, emočných a sociálnych funkcií, ktoré má tiež svoje výhody, predovšetkým plynulý popis vývinu každej funkcie.
Napriek tomu však zostaneme pri členení vývinu na jednotlivé obdobia. Niektoré témy, napr. vývin hrového správania alebo morálny a sociálny vývin preberieme ešete aj samostatne.
...

Kľúčové slová:

vývin

psychológia

vývinová psychológia

ontogenéza

fáza

vývinové fázy

detstvo

dospelosť

staroba

Freud

psychoanalýza

Erikson

Sullivan



Obsah:
  • Problémy jednotného členenia psychického vývinu
    Jednotlivé vývinové fázy
    Vývinové fázy u Freuda, Ericksona a Sullivana
    SIGMUND FREUD (1856-1939) a psychoanalytická teória
    ERIK H. ERIKSON
    HARRY STACK SULLIVAN
    Porovnanie vývinových fáz podľa Freuda, Ericksona a Sullivana

Zdroje:
  • Atkinson R. L., Atkinson R. C., Smith E. E., Bem D. J., Nolen-Hoeksema S.: Hilgard´s Introduction to Psychology. Harcourt Brace & Co., U.S.A., 1996. /kapitola Psychological Development, str. 69-111./
  • Baštecká B., Goldman P.: Základy klinické psychologie. Portál, Praha, 2001. /kapitola Vývoj a současnost oboru, str. 89-148./
  • Baštecká B. a kol.: Klinická psychologie v praxi. Portál, Praha, 2003. /kapitola Vývoj tvoří rámec uvah o člověku, str. 75-117./
  • Hall C. S., Lindzey G.: Psychológia osobnosti. SPN, Bratislava, 1997.
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha, 1997, 2003.
  • Hort Vl., Hrdlička M., Kocorková J., Malá E. a kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál, Praha, 2000. /kapitola Normální vývoj dítěte a a adolescenta, str. 27-41./
  • Říčan P.: Cesta životem. Panorama, Praha, 1990, 2004.
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha, 2000. /522 str./
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko