Popis:
Sociálno-pedagogická činnosť so skupinou môže členom skupiny pomôcť:
- pri dosahovaní spoločne stanovených cieľov
- dosiahnuť požadovanú zmenu stanovenú členmi skupiny napomôcť členom skupiny k sebarozvoju a k svojpomoci
- využiť skupinovú terapiu za účelom odstránenia nežiadúcich a zaťažujúcich prejavov
Sociálna skupina
Sociálnou skupinou sa stručne označuje každé zoskupenie ľudí, ktoré vo vedomí týchto ľudí vytvára vedomie spolupatričnosti. V podstate ide o súhrn dvoch alebo viacerých osôb, ktoré sú navzájom spojené vzájomnými psychickými väzbami, majú niektoré spoločné ciele, uznávajú spoločné normy správania, navzájom na seba pôsobia a sú vo svojom správaní a konaní v istom ohľade od seba závislé. Sociálnou skupinou je napríklad rodina, školská trieda, politická strana, národ a pod. (Gáborová, 1999)...
Klíma školskej triedy
Pojem klíma školy môžeme považovať teoreticky, ale aj prakticky za nadradený pojem k ostatným súvisiacim pojmom. Každá škola má svoju špecifickú klímu, ktorá závisí od mnohých činiteľov napr. počet žiakov školy, zloženie učiteľského kolektívu, prostredie, v ktorom sa škola nachádza, zameranie školy a pod.
Kompetencie, schopnosti a roly mediátora
Vstupom mediátora do konfliktného systému vzniká mediačný proces. Aby mediátor garantoval proces vyjednávania založený na porozumení rozdielov, vypovedaných stanoviskami strán, a presadzovanie skutočných potrieb či záujmov klientov, je potrebná schopnosť, alebo profesionálna vybavenosť mediátora...
Komunita
Komunitná práca je v našich podmienkach pomerne novou formou sociálnej práce, vo svete ma približne storočnú tradíciu. Skôr ako sa pokúsime o definíciu pojmu komunitnej práce, je potrebné definovať pojem komunita. V západnej literatúre nájdeme mnoho definícii pojmu komunita...
SPGČ s delikventnou mládežou
Kriminalita (z lat. crime – zločin) je zločinnosť, spoločenský jav, ktorým sa rozumie súhrn trestnej činnosti v určitej oblasti za určité obdobie. Kriminalita je súhrn trestných činov, ktoré spáchali, či už úmyselne, alebo z nedbanlivosti trestnoprávne zodpovední jedinci na istom mieste a za isté obdobie (v štáte spravidla za rok). (Kriminalita, 2008)
Chlapčenská a dievčenská prostitúcia
Chlapčenská prostitúcia je rozšírená v menšej miere ako dievčenská. Určite má to vplyv fenomén mužskosti, ktorý sa u nich postupne formuje. Zvyčajne poskytujú homosexuálne služby. Sami nebývajú homosexuálneho zamerania, vedie ich k tomu vidina veľkého zárobku alebo je to pre nich činnosť, ktorú si buď sami zvolili za svoj spôsob života alebo ich k tomu niekto donútil...
SPGČ s rómskymi deťmi a mládežou
Charakteristika súčasnej situácie - Spolunažívanie domácej väčšiny a etnickej menšiny je v súčasnosti najproblematickejšie na miestach, kde sa koncentruje rómske obyvateľstvo. Základom problémov sú na jednej strane rasistické predsudky domácej väčšiny a na druhej strane samotná mentalita rómskej etnickej skupiny. Hlavné sociálne problémy Rómov predstavujú hlavne nízka kvalifikácia a s tým súvisiaca nezamestnanosť. (Matoušek, 2007)...
Kľúčové slová:
sociálna práca
mediácia
skupina
komunita
prostitúcia
mládež
sociotechnika
rómovia
rómske deti
dobrovoľníctvo
Obsah:
- Základné pojmy v MSP2
Metódy využívané pri práci so skupinou
Sociálno-pedagogická činnosť s komunitou
Klasické metódy
Rodina
II. SKUPINOVÁ SOCIÁLNO-PEDAGOGICKÁ ČINNOSŤ (SKUPINOVÁ DYNAMIKA, ŠPECIFIKÁ SKUPINY)
Školská trieda ako sociálna skupina
B. Klíma školskej triedy
Klíma triedy
Školská mediácia
Mediácia ako metóda riešenia konfliktov
Proces mediácie a jeho fázy
Princípy mediácie a jej výhody
Kompetencie, schopnosti a roly mediátora
III. Metódy práce so skupinou
Skupinová pychoterapia
Ciele skupinovej práce
Delenie skupín
Pravidlá členstva v skupine
Korektívna emocionálna skúsenosť
Rola v skupine
Sociálny mikrosvet
A. Zážitkové učenie sa v skupine
Zážitková pedagogika (experiential education)
Zážitok
Výchova zážitkom, zážitková pedagogika
Metódy zážitkovej pedagogiky
B. Komunita
Charakteristiky vyvážene žijúcej komunity formuluje J. W. Gardner (1999) nasledovne
C. Komunitný proces
1. Zisťovanie a analýza potrieb
2. Plánovanie
3. Realizácia plánu
4. Vyhodnotenie
D. SPGČ s delikventnou mládežou
Trest
Alternatívne tresty
Vhodné spôsoby zaobchádzania s mladistvými delikventami
E. SPGČ s mládežou poskytujúcou sexuálne služby
Vznik motivácie k prostitúcii
Kategórie, podoby a špecifiká detskej prostitúcie
Chlapčenská a dievčenská prostitúcia
Následky prostitúcie
Prevencia proti prostitúcii poskytovanej mládežou
Prevencia pred vznikom prostitúcie
Zmierňovanie negatívnych dôsledkov prostitúcie
Sociálna práca na ulici – Streetwork
F. SPGČ s rómskymi deťmi a mládežou
Charakteristika súčasnej situácie
Možné problémy rómskeho dieťaťa v slovenskej škole
Vzťah sociálnej pedagogiky a výchovy a vzdelávania rómskych žiakov
Postupy práce v škole s rómskymi deťmi
Práca s rómskymi rodičmi
Ciele koncepcie
IV. SOCIÁLNO-PEDAGOGICKÁ ČINNOSŤ V SPOLOČNOSTI
A. GLOBÁLNA VÝCHOVA
Mládež
B. Interkultúrna výchova
C. Sociotechnika a ofenzívna sociálna pedagogika
Sociálne inžinierstvo
Spoločenský proces inovácie
Predmet sociotechniky
Význam sociotechniky
D. Dobrovoľníctvo
Princípy dobrovoľníctva
Charakteristické oblasti dobrovoľníctva
Klasifikácia dobrovoľníctva
Oblasti doborvoľníckej činnosti
Vlastná práca s dobrovoľníkmi
Koordinátor dobrovoľníkov
Získavanie dobrovoľníkov
Výber a príprava dobrovoľníkov
Supervízia dobrovoľníkov
E. Význam dobrovoľníctva
F. Fundraisingové aktivity
V. TVORBA PROJEKTOV. FINANCOVANIE SOCIÁLNO-PEDAGOGICKEJ ČINNOSTI
A. Projekt
Všeobecné charakteristiky projektu
B. Fázy projektu