Popis:
Chladenie SM má veľký podiel na tepelnej bilancii motora, pretože odvádza cca tretinu tepla privedeného do motora. Z dôvodu meniacich sa mechanických vlastností častí motora od určitej hranice teploty je nutné chladenie motora. Z hľadiska tepelného namáhania motor potrebuje prídavné zariadenie - systém na odvod tepla.
Úlohou tohto systému je:
• udržanie prípustnej tepelnej hladiny a tepelného spádu v hlave motora, valcoch, ložísk, ventilov, atď.,
• odvod tepla z mazacieho oleja, z chladiacej kvapaliny, z plniaceho vzduchu,
• ohriatie motora na prevádzkovú teplotu, resp. udržanie prevádzkovej teploty.
Podľa odvodu tepla a množstva odvádzaného tepla môžeme chladiace okruhy rozdeliť na:
hlavný chladiaci okruh,
vedľajší chladiaci okruh,
priamy nútený prechod tepla cez steny motora,
priame chladenie médiom - vzduchom,
priame chladenie médiom - vodou.
Kľúčové slová:
spaľovacie motory
priame chladenie
nepriame chladenie
regulácia chladenia
zmes
chladivá
Obsah:
- Chladenie piestových spaľovacích motorov
Priame chladenie
Nepriame chladenie
Výhody a nevýhody kvapalinového chladenia
Výhody a nevýhody vzduchového chladenia
Prvky kvapalinového chladenia
Regulácia chladenia
Diagnostika chladiacich systémov
Údržba chladiacich systémov
Nemrznúce zmesi a chladivá