Popis:
Medzi aktívne prvky bezpečnosti zaraďujeme tie, ktoré svojím pôsobením znižujú pravdepodobnosť nehody. Za pasívne prvky považujeme tie, ktoré pokiaľ už k nehode dôjde, svojím pôsobením znižujú následky nehody na jej účastníkov.
ABS (Anti-lock Braking System), ADM (Automatic Dimming Mirror) , ALC (Adaptive light control), ASR (Anti-Slip Regulation), ESP (Electronic stability program)...
Airbagy (čelný, okenný, bočný, kolenný, čelný pre cestujúcich na zadných sedadlách, airbag pre chodcov na kapote), Aktívne opierky hlavy, Bezpečnostné pásy, Detská poistka, eCall, Deformačné zóny...
...
Bezpečnostný pás bol vynájdený v roku 1959 Švédom Nilsonom Bohlinom
V rovnakom roku sa začal štandartne používať automobilkou Volvo v modeli P220
Automobilka Volvo následne rozdala patent na trojbodový bezpečnostný pás pre iné značky zadarmo
Z hľadiska bezpečnosti sú bezpečnostné pásy najúčinnejšie do rýchlosti 50 km/h a v kombinácii s airbagom
Dôležité je aby boli pripútané všetky osoby vo vozidle, nakoľko pokiaľ sú nepripútaní spolucestujúci na zadných sedadlách, môžu byť pri nehode vymrštený a zraniť osoby na predných sedadlách
Podľa organizácie BESIP zvyšuje nepoužívanie bezp. pásov pri nehode riziko smrti pri nehode na prednom sedadle 6krát(u vodičov je to dokonca 14krát)
Podľa rovnakého zdroja nepripútaní pasažieri zomierajú 4krát častejšie ako pripútaní
Podľa iných štúdií by mohli prežiť nehodu 2/3 ľudí pokiaľ by mali zapnutý bezp. pás
...
Kľúčové slová:
auto
vozidlo
konštrukcia vozidiel
prevádzka vozidiel
bezpečnosť
aktívne prvky bezpečnosti
pasívne prvky bezpečnosti
bezpečnostný pás
eCall
deformačné zóny
airbag
Volvo
Obsah:
- Aktívne a pasívne prvky bezpečnosti
Bezpečnostný pás
Aktívna opierka hlavy
eCall
Deformačné zóny
Airbagy
Kolenný airbag
Bočné airbagy
Zadné závesné airbagy
Airbag v bezpečnostnom páse
Zdroje:
- Internet
- Univerzitné skiptá