Trh a ekonomika
Popis:
TRH je definovaný ako stretnutie kupujúcich a predávajúcich, ktorí si dobrovoľne vymieňajú tovary a služby.
Základná podmienka definície trhu – DOBROVOĽNÁ VÝMENA.
TRHOVÝ MECHANIZMUS je forma organizácie ekonomiky, v ktorej spotrebitelia a podniky vstupujú do vzájomných vzťahov na trhu. Jeho prostredníctvom kupujúci a predávajúci navzájom ovplyvňujú množstvá a ceny predávaných tovarov. Funguje prostredníctvom ponuky, dopytu a pôsobenia cien.
TOVAR je hotový výrobok alebo služba, ktorá je určená na predaj, resp. na výmenu.
Na cenu tovarov má vplyv i štátna regulácia, ktorá môže obmedziť mieru zisku tzv. regulovaním cien (štát stanoví najvyššiu možnú cenu na daný výrobok). Štátnymi dotáciami, ktorými štátny rozpočet prispieva podnikom na výrobu (napr. elektriny, tepla, vody) sa ceny znižujú.
Kľúčové slová:
trh
trhový mechanizmus
dopyt
ponuka
cena
rovnováha dopytu a ponuky
tovar a cena
Zdroje:
- ÁRENDÁŠ, Marko, Základy ekonómie. Nitra : SPU, 1999. 400 s. ISBN 80-967111-3-X
- SAMUELSON, Paul A. - NORDHAUS, William D, Ekonómia I. Bratislava : Danubiaprint, š. p., 1992. 420 s. ISBN 80-7127-030-X
- KRAVÁRIK, Kamil – MRAVCOVÁ, Zlatica – TARÁBEK, Pavol, Ekonomika 1. Bratislava : Didaktis, s. r. o., 1993. 80 s. ISBN 80-85456-19-2
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.