Analýza multivariačních dat v taxonomii (fenetické metody): Karol Marhold a Jan Suda
Skriptá134 s. / 2. roč. / pdf
Následující kapitoly, které tvoří první a jistě ještě velmi nedokonalou verzi budoucích skript, by měly být (alespoň v to doufáme) nápomocny při řešení praktických problémů, s nimiž se taxonom při využití morfometrických metod setká. Kromě základních harakteristik jednotlivých metod jsme se snažili přiblížit postupy, které jsme využívali během taxonomického hodnocení různých skupin rostlin, naznačit potenciální problémy, možné interpretace výsledků analýz; zkrátka pokusit se najít odpovědi na ot...
|
|
2,6 |
0x |
|
Hmyz a motýle - vzdelávacia aktivita pre ŠKD (seminárna práca)
Seminárna práca17 s. / 2. roč. / docx
Je známe, že človek je odjakživa súčasťou prírody. Už od útleho detstva sme aktívnymi bádateľmi a po kúskoch sa snažíme spoznať celý svet. Jedným z ideálnych miest na detské bádanie je nepochybne prírodne prostredie. Prináša nám mnoho príležitostí na preskúmanie a pochopenie okolitého sveta. Postupne si pestujeme vzťah s prírodou a spoznávame rôzne stromy, rastliny či zvieratá. Určite nás to nie jedenkrát pokúšalo nazrieť sa aj bližšie do trávy, kde sme objavili našich najmenších obyvateľov plan...
|
|
1,6 |
5x |
|
Machorasty (rožteky, pečeňovky, machy)
Skriptá15 s. / 1. roč. / doc
Machorasty (rožteky, pečeňovky, machy) sú zreteľne vyhranenou skupinou výtrusných rastlín na úrovni vývojovej línie Bryophytae. Sú to fotosyntetické, bezcievne, spravidla suchozemské rastliny. Na svete je asi 25000 druhov machorastov. Európa včetne Makaronózie má pomerne bohatú bryoflóru, asi 1690 druhov. Spravidla sú to neveľké rastlinky, zväčša citlivé na presýchanie, preto sú viazané na humídnu klímu. Dominantná je pohlavná generácia, schopná samostatnej existencie. Vegetatívne telo machorast...
|
|
1,3 |
40x |
|
Adaptabilita rastlín na účinok silného žiarenia
Semestrálna práca16 s. / 2. roč. / doc
Semestrálna práca vypracovaná na fyziologiu rastlín
Adaptabilita: schopnosť organizmov prispôsobiť sa zmenám podmienok na vonkajšie prostredie.
Slnečné žiarenie: je elektromagnetické. Rozsah pôsobenia a vedľajších účinkov je závislé na vlnovej dĺžke a množstve ožiarenia. Človek vníma žiarenie vlnových dĺžok 100 až 10000 nm. Čím je vlnová dĺžka kratšia, tým ma žiarenie väčšiu energiu. Vlnovú dĺžku udávame v nanometroch. Pri fotosyntéze sa v bunkách rastlín, rias a niektorých prokaryotov mení ...
|
|
0,5 |
53x |
|
Lichenizované huby
Skriptá19 s. / 1. roč. / doc
Živé organizmy si v priebehu vývoja vytvorili rôzne stratégie prežitia. Huby túto stratégiu priviedli k dokonalosti. V dlhodobom symbiotickom súžití s riasami - lichenizácii, vytvorili na pohľad samostatnú skupinu organizmov lišajníky - lichenizované huby. Lišajníky môžeme definovať ako všetky huby, ktoré sú výživou obligátne viazané na určité riasy a tvoria s nimi morfologicko-fyziologickú jednotu. V odbornom svete dlho panovali rozdielne názory na ich zaradenie. Iba v posledných desaťročiach 2...
|
|
4,7 |
31x |
|
Herbár liečivých rastlín
Semestrálna práca10 s. / 3. roč. / doc
Botanická charakteristika: Sú to 10-40 cm vysoké trváce polokríky, alebo byliny. Z kolového koreňa vyrastá niekoľko tenkých, hranatých aj oblých ,priamych ,ale najčastejšie poliehavých až plazivých ,často zakoreňujúcich , v dolnej časti mierne drevnatejúcich stoniek. Niekedy sú sfarbené do červena až hneda. Listy sú malé ,krížmo protistojné ,čiarkovité ,podlhovasté ,vajcovité až okrúhle ,sediace ,krátko, alebo dlhostopkaté ,tupé , celistvo okrajové ,holé aj chlpaté ,málo podvihnuté (na rube nie ...
|
|
0,1 |
8x |
|
Ako sa rastliny prispôsobujú k extrémnym teplotám
Semestrálna práca9 s. / 2. roč. / docx
Čo je príčinou nárastu teplôt v budúcnosti a aký trend vývoja teplôt v budúcnosti očakávame
Zmena klímy je v súčasnosti najviac diskutovanou a skúmanou témou vedcov. V posledných rokoch sa pozoruje zvýšený obsah koncentrácie skleníkových plynov, ktoré výrazne ovplyvňujú zmenu klímy. S „rýchlymi“ zmenami klímy v priebehu niekoľkých 100 rokov, budeme čoraz väčšími svedkami, povodní, požiarov, ničivých búrok a teplotných výkyvov (striedanie obdobia dažďov a sucha).
Dosiaľ najväčší vplyv na zv...
|
|
0,1 |
44x |
|
C4 rastliny a klimatická zmena
Semestrálna práca7 s. / 2. roč. / doc
C4 rastlinyTieto rastliny sú rozšírene najmä v oblasti subtrópov a trópov. Špecifická stavba listu sa skladá z mezofylu a parenchymatických pošiev, ktoré sa nachádzajú v cievnom zväzku. V tme v nich prebieha Hatch- Slackov cyklus, fixácia CO2 spolu s Calvinovým cyklom. Rastliny C4 typu sú označované podľa 4-uhlíkovej kyseliny oxáloctovej, ktorá po fixácií CO2 vzniká ako prvá (Bežo et.al., 2010). Prevažujúcimi podmienkami na stanovisku sú : sucho, nízka relatívna vlhkosť vzduchu, silné intenzívne...
|
|
0,1 |
19x |
|
Botanika - vypracované otázky na Agrobiológiu
Vypracované otázky33 s. / 1. roč. / doc
vypracované otázky-štrukt.botanika
2. Charakterizujte prokaryotickú a eukaryotickú bunku: 1. prokaryotická buka - baktérie, sinice, je najjednoduchšia, má malé rozmery 0,5 – 3
mikrometre, majú plazmatickú membránu, ktorá je ohraničená
silnou bunkovou stenou, vnútorné výrastky cytoplazmatickej
membrány tvoria mezozómy, pod cytoplazmatickou membránou je
...
|
|
1,1 |
53x |
|
Botanika - vypracované skúškové otázky
Vypracované otázky43 s. / 1. roč. / zip
1. Chemické zloženie bunky:Bunka sa skladá z viacerých látok - zlúčenín:1. Prvky v bioplazme:a) biogénne prvky: C, H, N, O, F, Na, K, Ca, Mg, Sb) mikroelemnty: B, Zn, Co, Mn, Fe, Cu, F, Al,, Si, Br, I2. Bielkoviny:- 45 - 50% protoplazmatickej hmoty tvoria bielkoviny- sú súčasťou základnej cytoplazmy, integrálnou zložkou všetkých bunkových organel- v spojení s inými látkmi ( lipidmi ) tvoria biologické membrány- s amínokyselinami ako sú amínoskupiny NH2 a karboxylové skupiny COOH sa spájajú do p...
|
|
0,8 |
25x |
|
Primárne procesy tvorby biomasy v podmienkach klimatickej zmeny
Semestrálna práca11 s. / 2. roč. / docx
Vypracovaná semestrálna práca z fyziológie rastlín na tému: Primárne procesy tvorby biomasy v podmienkach klimatickej zmen.
|
|
0,9 |
24x |
|
Adaptabilita rastlín na účinok silného žiarenia
Seminárna práca10 s. / 2. roč. / docx
ÚvodAko tému svojej semestrálnej práce som si zvolila adaptabilitu rastlín a účinok silného žiairenia, v ktorej sa venujem problematike nadbytku silnému žiarenu na rastliny, rozdeleniu rastlin podľa roznych faktorov príjmu svetla, ako konkrétne vplyva silné žiareneie na vinič a nakoniec obranným mechanizmom rastliny pred silným žiarením.
|
|
0,2 |
22x |
|
Ako sa rastliny prispôsobujú k extrémnym teplotám
Seminárna práca7 s. / 2. roč. / doc
Nárast teplôt. Príčiny nárastu teplôt. Vývoj teplôt v budúcnosti.
Termín, používaný na označenie zmien v zemskej klíme alebo v jej regionálnych klímach, je klimatické zmeny. Opisuje zmeny prebiehajúce počas desiatok alebo tisícok rokov z pohľadu priemerných teplôt. Tieto zmeny môžu byť spôsobené prírodnými zmenami alebo ľudskou činnosťou. Zmeny podnebia ovplyvňovali človeka už od počiatku.
Všetci klimatológovia sa zhodujú v názore, že planéta Zem prešla viacerými cyklami globálneho oteplenia ...
|
|
0,1 |
11x |
|
Fyziológia rastlín - Ako sa rastliny prispôsobujú k extrémnym teplotám
Seminárna práca9 s. / 2. roč. / doc
Pravdepodobnosť, že rastlina prežije je funkciou jej schopnosti prežívať extrémne poveternostné podmienky bez poškodenia a udržať sa na ohrozených stanovištiach. V období tepla sa musí vyrovnať s vysokou teplotou, ale tak isto aj s nebezpečím vyschnutia. Zima zase so sebou nesie priame účinky chladu, ale aj ďalšie nebezpečenstvo ako sucho spôsobené mrazom, tlak snehovej pokrývky a lavíny. Aby sme mohli posúdiť stupeň ohrozenia teplotným stresom, musíme mať údaje o distribúcii, frekvencii a pravd...
|
|
0,1 |
46x |
|
Fyziológia rastlín - vypracované otázky
Vypracované otázky43 s. / 1. roč. / doc
1. Fyziologické funkcie obligátnych bunkových organel : jadro, mitochondrie,ribozómy, endoplazmatické retikulum, golgiho aparát, plastidy
jadro–je to organela v ktorej je uložená genetická informácia zapísaná v molekulách DNA. Prepis tejto informácie(transkripcia) na molekuly mRNA, ktorá migruje z jadra do cytoplazmy a napája sa na ribozómy, dáva presnú informáciu o potrebe syntézy druhu a množstva určitej bielkoviny. V interkinetickom jadre môžeme pozorovať rôzne štrukturalizovanú hmotu –chr...
|
|
0,6 |
84x |
|
Zmeny efektívnosti využitia vody rastlinami v podmienkach klimatickej zmeny
Semestrálna práca9 s. / 2. roč. / docx
Vypracovaná semestrálna práca z fyziológie rastlín na tému: Zmeny efektívnosti využitia vody rastlinami v podmienkach klimatickej zmeny
|
|
0,1 |
14x |
|
Zrno kukurice siatej
Semestrálna práca10 s. / 2. roč. / docx
2. Makroskopická charakteristika zrna
Po opelení vznikne z každého piestikového kvietka veľké, žlté alebo červenkasté zrno. Zrná ostávajú sedieť na zdužnatenom šúľku. Kukurica pochádza z Ameriky, kde sa pestovala ako obilnina ešte pred príchodom Európanov. (http://herbar.albumy.biz/kukurica-siata/, 2012)
Vegetačné obdobie kukurice možno rozdeliť na 4 fenofázové intervaly:
1. Interval pomalého rastu. Kukurica v tomto intervale nie je príliš náročná na vodu, ale nadmerné sucho tento interval z...
|
|
0,3 |
11x |
|
Botanika, rastlinné a živočíšne bunky
Vypracované otázky34 s. / 1. roč. / doc
1. Aké sú základné rozdiely medzi rastlinnou a živočíšnou bunkou ? RB. Hrubá bunková stena odlíšiteľná od zakl. Cyt, Plastidy, chlorolasty, vakuola, plazmodezmy, ŽB. Na povrchu plazmatická membrána, centrozóm, výskyt bičíkov, neurofibrily, tonofibrily, endoplaz. Retikulum, centriol, tonofilamenty 2. Ktoré bunky nemajú vydiferencované jadro ? Erytrocyty, 3. Čo znamená výraz eukaryotická bunka ? Rastlinné a živočíšne bunky vrátane človeka, ktoré vznikli z buniek prokaryotických, U všetkých bunie...
|
|
0,2 |
38x |
|
Botanika - skúšobné otázky (všetky)
Vypracované otázky29 s. / 1. roč. / docx
Vypracované otázky (vyše 250) zo skrípt z Botaniky. 1. Aké sú základné rozdiely medzi rastlinnou a živočíšnou bunkou ?Rastlinná bunka – má na povrchu hrubú bunkovú stenu, ktorá sa odlišuje od základnej cytoplazmy- má plastidy – choroplasty, na ktoré je viazaná fotosyntetická asimilácia- má vakuolárny systém – vakuoly- má plastidy, ktoré sú typické pre rastlinné bunkyŽivočíšna bunka - má povrch pokrytý tenkou plazmatickou membránou- má centrozóm- má bičíky, neurofibrili, myofibrili, to...
|
|
0,5 |
33x |
|
Fyziológia rastlín - bunkové systémy
Vypracované otázky23 s. / 1. roč. / docx
Vypracované otázky od 1 do 13
1. FYZIOLÓGIA BUNKOVÝCH SYSTÉMOV
Zloženie rastlinnej bunky - bunkové organely a ich funkcie. Niektoré vlastnosti protoplastu bunky. Bunkové membrány ako dynamické štruktúry. Delenie buniek. Bunkový cyklus.
Bunka : predstavuje autonómny celistvý živý systém, ktorý tvorí fyziologickú autoreproduktabilnú jednotku schopnú samostatnej existencie. Len malá časť živých
organizmov (vírusy, bakteriofágy) nemá typickú bunkovú stavbu. Často sú tvorené len jednou moleku...
|
|
0,1 |
30x |
|
Angiospermae (magnoliophyta, magnóliorasty) - krytosemenné rastliny
Skriptá35 s. / 1. roč. / doc
Krytosemenné rastliny sú dominantnou skupinou suchozemských rastlín. Vznikli pravdepodobne počas jury, pred viac než 140 miliónmi rokov. Prvé fosílne nálezy pochádzajú z vrchnej jury a podstatne viac z kriedy, keď sa tieto rastliny (asi pred 80-90 miliónmi rokov) stali charakteristickými rastlinami vo veľkej časti sveta. Najstaršia kompletná fosília je stará pravdepodobne viac ako 140 miliónov rokov a bola opísaná v r. 1998 z Číny (rekonštrukcia vzhľadu takejto rastliny je na obr. 24). Rastlina ...
|
|
1,9 |
42x |
|
Poľnohospodárske plodiny a sucho
Seminárna práca17 s. / 1. roč. / docx
1. Čo je to sucho? Existuje veľký počet charakteristík sucha. Všeobecne je akceptovaný názor, že sucho je komplexný syndróm zahrňujúci 3 hlavné faktory - čas, intenzitu a trvanie vodného deficitu. Z pestovateľského hľadiska za sucho považujeme obdobie chudobné na zrážky, pri ktorom sa obsah vody v pôde natoľko zníži, že rastliny trpia jej nedostatkom. Vo vzťahu k pestovaniu plodín (podľa Benetina et. al. 1979) sa pod pojmom sucha spravidla rozumie taký vlhkostný stav pôdy, pri ktorom je sťažené ...
|
|
0,1 |
6x |
|
Botanika - Predmet a obsah botaniky
Skriptá120 s. / 1. roč. / doc
1.1 Systematická botanika (taxonómia): náuka o prirodzenej príbuznosti recentných (súčasných) a fosílnych (v praveku vyhynutých) rastlín. Opisuje ich tvar (morfológia), ich rozšírenie (chorológia), ustáľuje ich vedecké názvoslovie (nomenklatúru) a triedi ich podľa príbuznosti do vývojovej (fylogenetickej) sústavy (systému).
Systematika - taxonómia: a) synonymá (termíny rovnakého významu),
b) taxonómia = časť systematickej botaniky, ktorá sa zaoberá špeciálne teoretickými otázkami ako sú prin...
|
|
1,1 |
150x |
|
Huby (Mycota, Mycetes, Fungi)
Skriptá31 s. / 1. roč. / doc
Huby tvoria samostatnú ríšu paralelnú s rastlinnou a živočíšnou. Znaky, ktorými sa odlišujú od rastlín, sú tak významné, že radenie do samostatnej ríše má svoje opodstatnenie, i keď sa názory na začlenenie húb medzi ostatné živé organizmy neustále menia. Z toho vyplýva aj neustálené sa meniace systematické členenie a radenie húb.V prírode sa zastúpené v bohatom množstve druhov. Väčšinou sú mikroskopické, preto sa im niekedy hovorí aj mikromycéty. Na druhej strane, tie ktoré tvoria plodnice voľný...
|
|
1,3 |
43x |
|
Vypracované otázky na skúšku z Botaniky
Študijný materiál12 s. / 1. roč. / doc
1. Štrukturálna botaniku - obsah, formy, ciele štúdia.Oboznamuje so základmi cytológie, histológie, organológie a morfológie rastlín. Zaoberá sa popisom rastlinného tela.2. Cytológia rastlín - obsah, formy ciele.Zaoberá sa štúdiom veľkosti, tvaru, ultraštruktúry, funkcie, rozmnožovania, starnutia a odumierania buniek. Cytológia má dva smery - morfologický a fyziologický(funkčný) - cytofyziológia.Morfologický smer sa zaoberá štúdiom tvaru, štruktúry buniek a bunkových organel za normálnych alebo ...
|
|
0,2 |
16x |
|
Krtičníkotvaré, ľuľkotvaré a hluchavkotvaré rastliny
Seminárna práca28 s. / 2. roč. / pptx
Popis a rozdelenie krtičníkotvarých, ľuľkotvarých a hluchavkotvarých rastlín, ku každému sú okrem popisu priradené aj obrázky aj latinské názvy.
|
|
8,7 |
2x |
|
Účinok UV žiarenia na rastliny
Študijný materiál5 s. / 2. roč. / docx
1. UV- Ultrafialové žiarenieUV žiarenie je elektromagnetické žiarenie s vlnovou dĺžkou od 100-400nm, teda jeho spektrum sa nachádza medzi kratšími vlnami röntgenového žiarenia využívaného napr. v medicíne a vlnovou dĺžkou viditeľného svetla (380-780nm). Tvorí asi 9% slnečného žiarenia.Základnými zložkami UV žiarenia sú:UVA a UVB žiarenie- je tá časť UV, ktorá dopadá priamo na povrch Zeme a teda ovplyvňuje život na zemi. Spôsobujú vážne zdravotné problémy a majú vážny dopad na životné prostredie....
|
|
0,1 |
34x |
|
Šľachtenie rastlín - ťahák
Vypracované otázky15 s. / 4. roč. / doc
Vypracované otázky a ťahák na skúšku zo šľachtenia rastlín
|
|
0,2 |
23x |
|
Fyziológia rastlín - testy, predbežné testy
Testy36 s. / 1. roč. / zip
testy na fyziológiu rastlín
|
|
0,1 |
28x |
|
Vzorkovnica poľnohospodárskych plodín (IRV)
Študijný materiál65 s. / 3. roč. / pdf
Vzorkovnica plodín pre predmet Integrovaná rastlinná výroba s latinským a slovenským názvom a FOTKAMI každej plodiny. Materiál je rozdelený podľa druhov plodín a zoznamu z predmetu IRV. Vzorkovnica je vhodná aj pre iné predmety a študijné programy- obsahuje väčšinu poľnohospodársky významných plodín- hlavne obilnín.
|
|
20,5 |
24x |
|
Druhová ochrana rastlín na Slovensku
Referát7 s. / 1. roč. / doc
Druhová ochrana rastlín na SlovenskuSlovensko vďaka svojej geografickej polohe, v strede Európy a na rozhraní Karpát a Panónskej nížiny, sa vyznačuje aj veľkou diverzitou rastlín. Podľa správy o stave životného prostredia v SR (Klinda et al. 2006) je z územia Slovenska udávaných 3008 taxónov siníc a rias, 1295 taxónov nižších húb, 2469 taxónov vyšších húb, u lišajníkov je to 1 508 taxónov, u machorastov 909 taxónov a vyššie rastliny sú reprezentované 3 352 taxónmi čo je nižší počet než, aký udáv...
|
|
0,1 |
4x |
|
Botanika - Vypracované všetky čeľade
Semestrálna práca80 s. / 1. roč. / rar
SYSTEMATICKÁ BOTANIKA Vypracované všetky čeľade vrátane galérie.Pri každej čeľadi spracované:1. Všeobecná a morfologická charakteristika čeľade2. Charakteristika kvetu alebo súkvetia:3. Súpis najvýznamnejších druhov:4.Typ plodov5. Špeciálne vlastnosti a význam:6. Rozobratých pár rastlin ku každej čeľadi
|
|
2,7 |
25x |
|
Fytocenológia a lesnícka typológia - fotky rastlín na poznávačku
Poznámky60 s. / 2. roč. / rar
Acidofilne oligotrofné mezofyty, Acidofilné oligotrofné xerofyty, Bučinové, Dealpínske a prealpínske, Dubinové acofilné oligotrofné, Dubinové mezo až eutrofné druhy
|
|
28,2 |
21x |
|
Biotické komplexy (geobotanika) - vypracované otázky ku skúške
Vypracované otázky19 s. / 1. roč. / doc
Vypracované otázky, ktoré sa zídu na skúšku z predmetu Biotické komplexy 1 alebo Geobotanika.
|
|
0,9 |
12x |
|
C4 rastliny a klimatická zmena
Semestrálna práca7 s. / 2. roč. / zip
Rastliny typu C4
Tento typ rastlín je rozšírený najmä v oblasti trópov a subtrópov. Je charakteristický špecifickou stavbou listov, ktoré sa skladajú s mezofylu a parenchymatických pošiev nachádzajúcich sa v cievnom zväzku. Za tmy v nich prebieha Hatch-Slackov cyklus fixácie CO2 spolu s Calvinovým cyklom. Rastliny typu C4 dostali svoje označenie podľa 4-uhlíkovej kyseliny oxaloctovej, ktorá ako prvá vzniká po fixácii CO2.
Prevažujúce podmienky na stanovisku: sucho, vysoká intenzita slnečného ž...
|
|
0,1 |
47x |
|
Vliv mikroskopické stavby na vlastnosti roztroušeně pórovitých dřevin
Prezentácia17 s. / 2. roč. / ppt
práce shrnuje základní strukturu dřeva a ablíže se zabývá vlastnostmi jako je pružnost a optické vlastnosti dřeva
|
|
0,3 |
0x |
|
Čajovník - Botanika - Biológia
Prezentácia12 s. / 1. roč. / ppt
Čajovník- ker (Čínsky čajovník- výška divo rastúcich exemplárov môže dosiahnuť i 9-10 metrov, výnimočne aj oveľa viac).
- strom (Assámsky čajovník- nad zemou má iba jeden kmeň, tiež dosahuje úctihodnú výšku, no čajovníky pestovné na poliach sú zastrihované a dosahujú výšku jedného metra).
Čajovník je stále zelená rastlina a najbližšia príbuzná mu je kamélia, aj keď jeho malé biele kvietky sa podobajú skôr na jabloňové. Švédsky botanik Karl Linné čajovník v roku 1737 pomenoval Camellia sinen...
|
|
0,7 |
0x |
|
Fyziológia rastlín - vypracovaný zápočtový test
Vypracované otázky15 s. / 2. roč. / zip
Vypracované otázky na zápočtový test, skúšku a sfotené testy.
|
|
1,9 |
20x |
|
Výživa zvierat - Lucernová siláž, Zrno pšenice
Semestrálna práca9 s. / 2. roč. / docx
Lucernová siláž
Lucernová siláž tvorí základnú bielkovinovú zložku dávok prežúvavcov. V závislosti od zberového štádia sa v lucernovej siláži pohybuje obsah NL od 145 g až do 230 g. kg -1. Pokiaľ je zberaná v skorších vegetačných štádiách, tak v porovnaní s kukuričnou silážou majú až o 2,5 – 2,8 krát vyšší obsah NL. Rovnako niekoľko násobne prevyšujú kukuričnú siláž aj v obsahu Ca. Optimálne štádium zberu lucerny na výrobu siláže je v čase tvorby kvetných pukov ( BÍRO et al,. 1995 ).
Zrno pšen...
|
|
0,1 |
45x |
|
Náuka o burinách - vypracované
Vypracované otázky34 s. / 5. roč. / doc
Vypracované otázky na skúšku z náuky o burinách
|
|
0,3 |
18x |
|