Popis:
Súčasné obdobie je charakteristické výraznými zmenami vo finančnej oblasti, ktoré sú
sprevádzané rôznymi finančnými inováciami. Tieto zmeny prispievajú k napĺňaniu základných ekonomických cieľov, ako je zvyšovanie rentability, likvidity a hospodárnosti podniku. Z tohto dôvodu vzniká potreba, aby podnik neustále hodnotil svoju finančnú situáciu.
Nástrojom na hodnotenie finančnej situácie a definovanie potrieb podniku je finančná analýza, ktorá je súčasťou finančného riadenia podniku. Finančná analýza poskytuje reálny pohľad na rôzne oblasti hospodárenia firmy, analyzuje ich a vyhodnocuje, určuje príčiny, ktoré ju môžu ovplyvňovať, a to ako v pozitívnom, tak aj v negatívnom zmysle. Finančná analýza poskytuje informácie o finančnom zdraví podniku, ktoré treba hodnotiť komplexne, tzn. podchytiť všetky jeho zložky a ich vzájomné vzťahy. Pomocou rôznych metód umožňuje finančná analýza determinovať budúce postavenie firmy na trhu. Výsledkom je ucelený obraz o finančnej situácii podniku, ktorý zaujíma akcionárov, investorov, banky a iných obchodných partnerov.
Kľúčové slová:
finančná analýza
uživatelia finančnej analýzy
informačné zdroje
metódy a nástroje FA
Obsah:
- Úvod................................................................................................2
1. Finančná analýza...................................................................3
1.1. Vypovedacia schopnosť............................................3
1.2. Finančné zdravie podniku ........................................4
1.3. Finančné chovanie.....................................................5
1.4. Finančné dôveryhodnosť...........................................5
2. Užívatelia finančnej analýzy.......................................................5
2.1. Vlastníci, akcionári a investori...................................6
2.2. Manažéri podniku......................................................6
2.3. Veritelia.....................................................................6
2.4. Obchodní partneri......................................................6
2.5. Konkurenti.................................................................6
2.6. Štát a jeho orgány......................................................6
2.7. Zamestnanci...............................................................6
3. Informačné zdroje pre finančnú analýzu.....................................7
3.1. Súvaha........................................................................7
3.2. Výkaz ziskov a strát....................................................7
3.3. Cash flow....................................................................8
3.4. Príloha k účtovnej uzávierke.......................................9
3.5. Výročná správa............................................................9
4. Metódy a nástroje finančnej analýzy..........................................10
5. Pomerové ukazovatele................................................................10
5.1. Ukazovatele rentability..............................................11
5.2. Ukazovatele likvidity.................................................12
5.3. Ukazovatele aktivity..................................................12
5.4. Ukazovatele zadlženosti.............................................13
6. Záver............................................................................................15
7. Použitá literatúra..........................................................................16
Zdroje:
- SYNEK, M. a kol.: Manažerká ekonomika, Praha, Granada publishing, 2002, ISBN 80-247- 9069-6
- GRÜNWALD R., HOLEČKOVÁ J. Finanční analýzy a plánování podniku. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2007. 318 s. ISBN 978-80-86929-26-2
- SYNEK, M. a kol.: Manažerká ekonomika, Praha, Granada publishing, 2002, ISBN 80-247-9069-6
- SYNEK M. a kol. Manažerská ekonomika. 4. aktual. a rozšir. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 452 s. ISBN 978-80-247-1992-4
- KISLINGEROVÁ E. a kol. Manažerské finance. 2. preprac. a dopln. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007. 746 s. ISBN 978-80-7179-903-0