Popis:
1.1. Charakteristika systému vzdelávania v SR (údaje sú zo školského roku 1999/2000):
Materské školy a špeciálne materské školy zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí predškolského veku. Máme 3310 materských škôl, z toho 11 súkromných a 9 cirkevných. Materské školy navštevuje 161 128 detí. V 87,5% je výchovný jazyk slovenský, v 8,3% maďarský (275 MŠ) a v ostatných iné výchovné jazyky. V materských školách vyučuje 15 743 učiteliek (ani jeden muž).
Základné školy navštevuje 672 042 žiakov, máme 2482 ZŠ z toho 92 cirkevných a 4 súkromné základné deväťročné školy. Na ZŠ vyučuje 40 950 učiteľov, z čoho je 34 155 žien (83,4%). V 87,5% je vyučovací jazyk slovenský, v 11% (273 ZŠ) je vyučovanie v jazyku maďarskom v 0,6% (16 ZŠ) je vyučovanie v jazyku slovenskom aj maďarskom, v 0,3 % (8 ZŠ) je vyučovanie v jazyku ukrajinskom a v 0,5 (12 ZŠ) je vyučovanie v jazyku aj slovenskom aj ukrajinskom.
Kľúčové slová:
vzdelávanie
základná škola
rodina
kríza
slovenský vzdelávací systém
obyvateľstvo
Európska únia
učiteľ
školstvo
pedagóg
logopéd
Obsah:
- ÚVOD
1. SÚČASNÝ STAV VÝCHOVY A VZDELÁVANIA NA SLOVENSKU
1.1. Charakteristika systému vzdelávania v SR (údaje sú zo školského roku 1999/2000):
1.2. Klady vývoja školstva od roku 1990
1.3. Nedostatky vývoja školstva od roku 1990
2. ZÁKLADNÉ VÝCHODISKÁ ZMIEN VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
2.1. Megatrendy vývoja spoločnosti:
2.2. Slovenský vzdelávací systém a cesta do Európskej únie
3. CIEĽOVÝ STAV VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A NÁVRHY OPATRENÍ NA TRANSFORMÁCIU SÚČASNÉHO STAVU NA STAV CIEĽOVÝ
3.1. Vzdelanostná úroveň obyvateľstva
3.2. Všeobecné ciele a princípy výchovy a vzdelávania
3.3. Kurikulum