Popis:
V súčasnej dobe sa ľudský kapitál stáva kľúčovým faktorom úspechu v konkurenčnom boji organizácií. Konkurenčná výhoda sa stále častejšie získava prostredníctvom kvalitnej pracovnej sily – prostredníctvom hodnotných pracovníkov. Mnohé organizácie zdôrazňujú význam svojich zamestnancov. Manažmentom tých najdôležitejších zdrojov v rámci organizácie – ľudí – sa zaoberá manažment ľudských zdrojov. Cieľom manažmentu ľudských zdrojov je ľudí získať, udržať, ale aj rozvíjať. V tomto svetle naberá na význame jedna z už i tak dôležitých funkcií manažmentu ľudských zdrojov – vzdelávanie zamestnancov.
Vzdelávanie zvyšuje cenu individuálnych pracovníkov na trhu práce. Vďaka novonadobudnutým znalostiam a zručnostiam získavajú možnosť presadiť sa v nových situáciách. Z pohľadu organizácie prináša investícia do zamestnancov, v podobe vzdelania, viaceré konkurenčné výhody. Medzi iným zvyšovanie efektivity, produktivity a schopnosť lepšie sa prispôsobiť meniacemu sa externému prostrediu. Vzdelaná pracovná sila je dnes nutnou podmienkou udržania si konkurencieschopnosti.
Hlavným cieľom tejto seminárnej práce je položiť teoretické základy vzdelávania pracovníkov v organizácii a vysvetliť vybrané metódy a techniky, ako vzdelávanie zamestnancov realizovať.
Keďže intenzívny konkurenčný boj vládne aj v segmente bankovníctva v Slovenskej republike, tak v druhej časti svojej práce sa pokúsim na základe poskytnutých cenných informácií od bánk ČSOB a UniCredit Bank priblížiť, ako pracujú vzdelávacie systémy v týchto dvoch vybraných inštitúciách. Po analýze systémov vzdelávania pozorovaných organizácií, identifikujem rozdiely, silné a slabé stránky predmetných systémov ako aj odporúčania, ktoré by smerovali k vyššej kvalite, efektivite a celkovej úrovni systémov vzdelávania.
Kľúčové slová:
vzdelavanie pracovnikov
manazment ludskych zdrojov
planovanie vzdelavania
metody vzdelavania