Popis:
Rodinné vozidlo znamená taký druh motorového vozidla kategórie M1, ktoré slúži predovšetkým na prepravu väčšieho počtu pasažierov a k tomu aj prislúchajúci priestor pre nich. Preto sa dá povedať, že medzi najväčšiu škálu zákazníkov resp. majiteľov takého druhu vozidla patria:
1. Väčšie rodiny
2. Malá prepravná firma
3. Podnikatelia v cestovnom ruchu
Aj keď trieda týchto motorových vozidiel je známa od roku 1996 našla si svoje uplatnenie a má svojich obľúbencov či prívržencov v podobe zákazníkov, ktorí svoje motorové vozidla ktoré zaradzujeme do triedy MPV (multipurposevehicle) využívajú na transport alebo podnikanie.
V súčasnosti je preto komplikované navrhnúť taký druh motorového vozidla, ktorý by vyhovoval takej širokej škále zákazníkov z toho dôvodu, že každý druh zákazníka uprednostňuje iné priority, ktoré požaduje a očakáva.
Trieda MPV sa vyznačuje hlavne priestorom, čo znamená, že kladie dôraz na pohodlie vodiča a všetkých pasažierov. No nie len priestor je dôležitou časťou vozidla. Patria sem aj objem kufra, ktorý je jedným z ďalších dôležitých faktorov a taktiež dizajn, ergonómia a cena, ktorá je určujúcim faktorom, ktorý udávajú smer orientáciu na cieľovú skupinu zákazníkov.
Vyrába sa vo verzii 5 miestne ale často aj 7 miestne vozidlo s počtom dverí 5 a nikdy nie menej. Objem kufra sa pohybuje v rozmedzí v priemere od 700 litrov do 2000 litrov pre 5 miestne MPV a pre 7 sa objem pohybuje v rozmedzí od 120 litrov do 2000 litrov. Hmotnostne sa táto trieda pohybuje v intervale od 1400 kg do 1800kg.
Výkonová charakteristika triedy rodinných vozidiel je taktiež variabilná a zaujímavá. Keďže rodinné vozidlo musí byť finančné nenáročné na prevádzku je logické, že motor sa nepohybuje do vyšších hodnôt ale do ekonomických čo ho výsledkom, že je konštruktéri volia spoľahlivý dieslov motor.
Kľúčové slová:
vozidlo
návrh
koncept
výhody
nevýhody
mpv
návrh automobilu
Obsah:
- Rodinné vozidlo 1
Abstrakt 2
Úvod 4
1.Objekt zadania 5
1.1.Popis riešenia 5
2.Základná charakteristika 6
2.1.Úloha, určenie 6
3.Inšpiračné námety 7
3.1.Analýza trhu 7
3.2.Benchmarking, požiadavky, dôležité charakteristiky 8
3.2.1.Benchmarking 8
3.2.2.Nedostatky a problémy 13
3.2.3.Požiadavky 14
3.3.Galéria 15
3.3.1.Škoda Roomster 15
3.3.2.Hyundaiix 20 16
3.3.3.KiaVenga 17
4.Špecifikácia 18
4.2.Popis jednotlivých častí konceptu 19
4.2.1.Exteriér 19
4.2.2.Interiér 20
5.Rámcový koncept 21
Individuálna časť 23
Úvod individuálnej časti 24
1.Charakteristika problematiky 25
2.Varianty 26
2.1.Variant číslo 1 26
2.2.Variant číslo 2 26
2.3.Variant číslo 3 27
3.Voľba variantu 28
4.Záver individuálnej časti 28