Popis:
Prezentácia násilia v masmédiách je reálnym problémom dnešnej doby. Môže negatívne ovplyvniť vývin jedinca. O to viac je rizikom pre zdravý vývin dieťaťa, v našom prípade žiaka mladšieho školského veku. Nie každý je však pripravený odolávať tlaku masmédií. Mladší školský vek je charakteristický pôsobením vonkajších vplyvov a podnetov na dieťa. Dieťa v tomto veku nadobúda schopnosť rozlišovať pozitívne a negatívne dôsledky konania a práve masmédiá môžu vyvolať skreslený pohľad na realitu a skutočný život. Človek si výchovou a interakciou s vonkajším prostredím postupne uvedomuje svoju osobnú identitu. Cez rozprávky, filmy, reklamy, časopisy, TV, rozhlas či internet sa k dieťaťu dostávajú kontrolovane i nekontrolovane informácie, postoje a hodnoty, ktoré priamo ovplyvňujú jeho osobnosť, jeho osobný hodnotový rebríček a jeho pohľad na svet.
S cieľom rozobrať tento problém prehľadne a koncepčne je práca rozdelená do piatich kapitol.
Prvá kapitola podáva charakteristiku vývinového obdobia mladšieho školského veku.
Druhá kapitola pojednáva o násilí, druhoch a příčinách vzniku násila.
Obsahom tretej kapitoly sú masmédiá, vymedzenie pojmu, členenie masmédií, vplyv masmédií na človeka. Súčasťou tejto kapitoly je pohľad na násile v masmédiách. Táto kapitola poníma vplyv negatívnych foriem prezentácie násila v masmediálnych prostriedkoch, ktoré slovom i obrazom hlboko vstupujú do fantázie diváka.
Štvrtá kapitola sa venuje pohľadu na vplyv násilia prezentovaného v masmédiách na deti. Jej súčasť tvoria subdkapitoly, ktoré pojednávajú o mediálnej etike, závislosti od masmédií a mediálnej ochrane detí.
V praktickej časti autorka prezentuje výsledky prieskumu k danej problematike.
Kľúčové slová:
dieťa v mladšom školskom veku
násilie
masmédiá
mediálna etika
mediálna výchova
Obsah:
- ÚVOD
TEORETICKÁ ČASŤ
1 VÝVINOVÉ OBDOBIE MLADŠIEHO ŠKOLSKÉHO VEKU 9
1. 1 Všeobecná charakteristika vývinového obdobia 9
1. 2 Telesný a pohybový vývin 11
1. 3 Vývin poznávacích procesov 12
1. 4 Citový a sociálny vývin 17
1. 5 Osobnosť žiaka mladšieho školského veku 19
2 NÁSILIE 26
2. 1 Vymedzenie pojmu násilie 26
2. 2 Druhy násilia a príčiny vzniku násilia 26
3 MASMÉDIÁ 31
3. 1 Vymedzenie pojmu masmédiá 31
3. 2 Druhy masmédií 32
3. 3 Vplyv masmédií na človeka 36
3. 4 Násilie v masmédiách 40
4 VPLYV NÁSILIA NA DETI PREZENTOVANÉHO V MASMÉDIÁCH 43
4. 1 Násilie v masmédiách a deti 43
4. 2 Mediálna etika 46
4. 3 Závislosť od masmédií 52
4. 4 Deti a mediálna obrana 59
4. 5 Mediálna výchova 62
4.6 Mediálna výchova – charakteristika učebného predmetu 66
PRAKTICKÁ ČASŤ
1 CIEĽ PRIESKUMU A FORMULÁCIA HYPOTÉZ 72
2 CHARAKTERISTIKA SLEDOVANÉHO SÚBORU A METÓDA PRIESKUMU 73
3 ANALÝZA VÝSLEDKOV PRIESKUMU A ICH INTERPRETÁCIA 76
4 ODPORÚČANIA PRE VÝCHOVNÚ PRAX VYPLÝVAJÚCE Z VÝSLEDKOV PRIESKUMU 87
ZÁVER
LITERATÚRA
PRÍLOHY
Zdroje:
- BANDURA, A.: Psychological Mechanisms of Aggressions. S.2-0. In:Green, R.G., Donnerstein, C.I. /Eds/: Aggression: Theoretical and Empirical Review. Vol. I: Theoretical and Methodological Issues. New York, Academic Press, 1983
- BOJAROVÁ, M. a kol.: Žiak s poruchami správania v základnej a strednej In: Metodicko-informatívny materiál. Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2004
- BLUSKOVÁ, J.: Poruhy správania. In: Dieťa v ohrození: Kompletná prevenci sociálnej patológie u detí a mládeže jako spoločenský problém. Bratislava, Detský fond SR, 1996
- ČÁP, J., MAREŠ, J. : Psychologie pro učitele. Praha, Portál, s.r.o., 2001
- ČINOVSKÝ, K., Škodáček, I.: Je anxiózny syndróm podstatný pri udržiavaní psychických porúch v detskom veku?. Psychiatria, 10, 2003, č.3
- COOLING, M., Mám vztek. Praha, Portál 1993
- DRTÍLKOVÁ, I.: Sociální fobie / sociální úzkostná, porucha u dětí a adolescentú. Psychiatrie, r. 5, 2001, č.2
- ĎURIČEKOVÁ, M.: Psychológia žiaka a učiteľa. Prešov, Prešovská univerzita, 1998, 1.vydanie
- DVOŘÁKOVÁ M., Výskumný a informačný servis, Kontakt 6/96 –Dvojmesačník STV pre teóriu a prax
- FALTIN, M. : Delikvencia detí a mladistvých. Bratislava , SPN , 1992
- FINKIELKRAUT, A.: Konzumnosť znamená hltať. SME Forum, 14,č. 227, 2005
- FONTANA, D.: Psychológie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997
- FURST, M.: Psychologie, včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Praha, Votobia, 1997
- HORŇÁKOVÁ, S., Vplyv násilia v elektronických médiách na deti a mládež a potreba mediálnej výchovy k mediálnej gramotnosti. Dizertačná práca, KUL, Ľublin 2001
- HORT,M., HRDLIČKA, J., KOCOURKOVÁ, E.:Detská a adolescentí psychiatrie. Portál, s. r. o., Praha, 2000
- ILOVECKI, M.; ZASEPA, T.: Moc a nemoc médií, Vydavatelstvo veda a Typi Universitas Tyrnaviensis, Trnava, rok 2003, ISBN 80-224-0740-2
- JAKABČIC, I. – POŽÁR, L. : Všeobecná patopsychológia – Patopsychológia mentálne postihnutých. Bratislava, IRIS, 1995
- JUAN, S.: Lidský mozek-podivuhodný a zábavný. Praha, Ivo Železný, 2000
- JURČO, M.: Predškolský vek a vzdorovitosť dieťaťa. In: Veda ľudu, roč. IV., č. 1, Martin, Osveta, 1986
- KAČÁNI,V. a VIŠŇOVSKÝ,Ľ.: Psychológia a pedagogika pomáhajú škole.Bratislava, IRIS, 2005
- KOMÁRIK, E.: Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Bratislava, 1999
- KONČEKOVÁ, Ľ: Poruchy psychického vývinu. Vysokoškolské učebné texty. UPJŠ Košice, 1996
- KONTAKT, Slovenská televízia, 1996, č.6. In: POTTER, J.W., WARREN, R., Deti a násilie na televíznej obrazovke. Článok
- KOŠČ, L., MARKO, J., POŽÁR, L.: Patopsychológia – poruchy učenia a správania. Bratislava, SPN, 1975
- KOTÁSKOVÁ, J.: Zákonitosti utváření mravních složek vědomí v ontogenezi. Čs. Psychologie, 28, 1984
- KOŤA, J.: Socializace. S. 15-62. In: JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J.: Děti a mládež v obtížnych životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajícich profesí. Praha, Themis, 2004
- KOUKOLÍK, F.: O vztahu lidského mozku a chování. Praha, Vyd. Karolinum, Univ. Karlova, 1997
- KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J.: Vzpoura deprivantu. O špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha, Makropulos, 1996
- KUBÁNI, V. : Všeobecná psychológia. Prešov, PF UPJŠ, 1996, 1.vydanie
- LACOBONI, M.: www.Edge.org.5.1.2006. In: Domino forum, XV, 2006, č.3
- LIEBOWITZ, M.R. a spol.: In: Úzkostné poruchy: Nové zistenia v novom tisícročí. International Medical News, 1, 2001
- LITOMERICKÝ, J.:Ľudstvo túži po senzáciách a chýbajú mu pozitívne vzory, Denník SME z 18. augusta 2006
- MJARTANOVÁ J., Stop násiliu v programoch TV!, Prix Danube ´97, STV Bratislava 1997
- MALÁ, E.:Vliv násilí v médiích na děti a mládež z pohledu dětského a dorostového psychiatra. Č.S. Psychiatrie, 91, 1995, č.1
- NAIK, A.: Sme či nie sme závislí? Bratislava, Egmont, 1999, str.22
- NEŠPOR, K. : Návykové chování a závislost. Praha, Portál s.r.o., 2000
- ONDREJKA, I., MAŽGÚTOVÁ, A.: Chronická psychická porucha dieťaťa v kontexte rodiny. Psychiatria, 10, 2003, č.3
- POR. INTER MIRIFICA, dekrét Druhého vatikánskeho koncilu o masovokomunikačných prostriedkoch, SSV Trnava CN Bratislava (1969-1972) II. diel
- PROGRAMOVÝ KÓDEX SLOVENSKEJ TELEVÍZIE, podľa § 10 písm. d) zákona č. 254/1991 Zb. o STV, čl. 6
- RYBÁROVÁ, E. a kolektív : Psychológia a pedagogika pre detské sestry : Bratislava, Osveta, 1990
- RIEFOVÁ, S.: Nesoustrědené a neklidné dítě ve škole. Portál, s. r. o., Praha, 1999
- ŘÍČAN, P. : Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha, Portál s.r.o., 1995
- ROTTENFUSSER, R. : Víš, kdo jsi? Praha, Portál s.r.o., 2000, 1.vydanie
- SASS, H.: Úzkostné poruchy: Nové zistenia v novom tisícročí. International Medical News, 2001č.1
- SIČÁK, A.: Spoločenské procesy, spôsob života a niektoré asociálne prejavy v súčasnosti. Banská Bystrica, Trian, 2000
- SMIKOVÁ, E.: Násilné a agresívne správanie. In: Poruchy správania a učenia. Bratislava, Raabe,J. Slovensko, s. r. o., 2003