Popis:
Úvod
Povolanie sociálneho pracovníka je ťažké, ale povznášajúce a krásne. O to krajšia je práca s deťmi, sú milé a úprimné. V minulosti boli postihnutí jedinci vylúčení zo života spoločnosti. Doba sa zmenila a integrácia detí s postihnutím je stále bežnejšou záležitosťou. Dnes sa uplatňuje trend aktívnej podpory na vytvorenie podmienok, aby ľudia s telesným postihnutím mohli kvalitne žiť v prirodzenom prostredí a plnohodnotne sa zaradiť do spoločenského života medzi zdravými. Keď sadíme rastlinu, najdôležitejší je práve ten čas, kým nezapustí korene, kým sa neuchytí. Rovnako je to v ľudskom živote, najdôležitejšie sú prvé dni, týždne, mesiace a roky. Práve vtedy sa tvoria základy, na ktorých do veľkej miery stojí ďalšia budúcnosť každého jedinca, vytvára sa vzťah k rodičom, ľuďom a celej spoločnosti. Je veľmi dôležité, aby v tomto čase dieťa dostávalo dosť lásky. Nájdu sa aj rodičia, ktorí dieťa s vrodenou vývojovou chybou pokladajú za hanbu celej rodiny a stratia oň záujem, pretože je „iné“. Každý taký rodič, by si mal uvedomiť, že dieťa nenesie ani najmenšiu vinu na tom, že sa narodilo s chybou. Napokon nemôže ani za to, že vôbec prišlo na svet. Takýmto deťom by mali rodičia venovať presne toľko pozornosti a lásky, ako deťom zdravým. Aj tieto deti vedia byť veľmi milé, láskavé a vďačné. Každý z nás je iný, a každý rodič preto na postihnuté dieťa reaguje inak. Jeden prijme situáciu ako výzvu a dá sa do boja, iný z boja utečie. Postupom času je nutné riešiť bežné starosti a ukazuje sa, že postihnuté dieťa nemusí byť vždy len katastrofa a nie sú sami, koho sa problém týka.
Kľúčové slová:
integrácia
integrácia telesne postihnutých detí
rýchlosť zrenia
dospievanie telesne postihnutého dieťaťa
zaostávanie pohybového vývinu
detský vek
Zdroje:
- BALOGOVÁ, Beáta. 2002. Sociálna práca s občanmi so zdravotným postihnutím.
- BALOGOVÁ, Beáta, GERKA, Milan, ALEŠ, Pavel. Úvod do sociálnej práce. Prešov: Pravoslávna bohoslovecká fakulta PU, s.36. ISBN 80-8068-120-1.
- EUGEN, Peter. 1999. HUDÁČOVÁ, Vilma. Výchova a vzdelávanie telesne postihnutých, chorých a oslabených v teórii a praxi : zborník referátov z celoslovenského seminára Bratislava: UK, s. 32-35. ISBN 80-88868-36-X.
- FORMA S.R.O.: Zbierka zákonov č. 5/2004. 2004 [online]. Bratislava. Aktualizované 13. januára 2004
- KONČEKOVÁ, Ľuba. 2004. Patopsychológia. Prešov: LANA, 223 s. ISBN 80-969053-4-1.
- JANKOVSKÝ, Ján. 2001. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON. 146 s. ISBN 80-7254-192-7.
- LABÁTH, Vladimír. 1999. Školská sociálna práca – potreba alebo rozmar?. Efeta, ISSN 1335-1397, roč. IX, č. 3, s.2.
- MITTLER, Peter. 1997. Vzdelávanie.
- SVOBODA, Mojmír, KREJČÍŘOVÁ, Dana, VÁGNEROVÁ, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, s. 454-458. ISBN 80-7178-545-8.
- Štandardné pravidlá na vytváranie rovnakých príležitostí pre osoby so zdravotným postihnutím. 1994. Bratislava: EKOPRESS, 38 s.
- VÁGNEROVÁ, Marie. 1999. Psychopatologie pro pomáhajíci profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 444 s. ISBN 80-7178-678-0.
- VÁGNEROVÁ, Marie. 2001. Pohybově postižené dítě.