Popis:
V dnešnej hektickej dobe, kde sa každým dňom objavujú nové produkty a služby, je potrebné vedieť tieto produkty aj predať. Bez toho aby sme dosiahli ich predaj a profit z tohoto predaja, nebude mať žiadny význam pracovať na vývoji ďalších produktov. Znamená to teda, že väčšina súčasných trhov je nasýtená a my potrebujeme naše produkty nejakým spôsobom podporovať. V tomto momente vstupuje do tejto situácie marketing a jeho nástroje.
1. Marketing
Čo to teda vlastne marketing je? Poznáme rôzne definície tohoto slova a ja preto vyberiem niekoľko z nich. Najvšeobecnejšou a najpoužívanejšou, aj keď nie najjednoduchšou definíciou je tá, ktorá je uverejnená aj v internetovej encyklopédii Wikipedia: „Marketing - je spoločenský a riadiaci proces, v ktorom jednotlivci a skupiny získavajú prostredníctvom vytvárania alebo výmeny tovaru to, čo potrebujú alebo chcú.“ Na druhej strane veľmi jednoduchou, ale celkom výstižnou je definícia, kde marketing charakterizujeme ako ucelenú teória - postup - uvedenia tovaru na trh. Pri tejto definícii prichádzame nato, že sa nejedná o jeden „úkon - aktivitu“, ale celý súbor rôznych aktivít, ktoré pomáhajú produktu zaujať adekvátne miesto na trhu a jeho výrobcovi, poskytovateľovi alebo distribútorovi priniesť čo najväčší zisk.
Pozrime sa na to ako definuje marketing Philip Kotler, jedna zo žijúcich legiend svetového marketingu. Kotler hovorí: „Marketing je sociálny proces, pri ktorom jednotlivci a skupiny získavajú to, čo si prajú a čo potrebujú, prostredníctvom tvorby ponuky a zámeny hodnotných produktov a služieb s ostanými.“
Kľúčové slová:
marketing
marketingovy mix
produkt
cena
miesto
podpora
reklama
Obsah:
- 1. Marketing 3
Základné kategórie marketingu 3
Základný stupeň 3
Medzistupeň 4
Najvyšší stupeň 4
2. Definícia marketingového mixu 4
Používanie marketingového mixu 5
Sú 4P dostatočným vyjadrením alebo ich potrebujeme viac? 6
3. 4P a ich jednotlivé aktivity 6
Produkt 7
Vybrané aktivity produktového nástroja v rámci marketingového mixu 7
Vývoj nového produktu 8
Produkt a jeho rozdelenie podľa poskytovania uspokojenia a úžitku 8
Cena 9
Faktory rozhodovania o cenách 9
Vplyv ekonomického cyklu na tvorbu cien 9
Vplyv distribúcie na tvorbu cien 9
Vplyv životného cyklu produktu na tvorbu cien 10
Vplyv typu produktu na tvorbu cien 10
Psychologické faktory vplývajúce na tvorbu cien 10
Tvorba cien 11
Cenová diferenciácia 11
Miesto 11
Hlavné funkcie distribučného kanálu 11
Tvorba distribučných kanálov a výber distribučnej cesty 12
Organizácia distribučných ciest 12
Fyzická distribúcia, maloobchod a veľkoobchod 13
Propagácia 14
Čo je to komunikácia? 14
Reklama 14
Podpora predaja 15
Public Relations 15
Obchodný tím 15
Priamy marketing 16
Posun smerom k integrovanej marketingovej komunikácii 16
4. Využitie marketingového mixu a jeho nástrojov v praxi 16
5. Záver 17