Popis:
Otázka, ako vnímať zdravotné postihnutie a jeho nositeľa, zamestnáva väčšinovú populáciu už celé stáročia. Odpovede na ňu sa v priebehu dejín, prirodzene, menili. V súčasnosti sa už nediskutuje o tom, či sú i zdravotne postihnutí ľudskými bytosťami, ktoré si zaslúžia žiť plnohodnotný život. Nejedna polemika sa však vedie o tom, kto a ako by im mal takýto život zabezpečiť. Na prvý pohľad je totiž zjavné, že bez naplnenia mnohých - často výsostne individuálnych - špeciálnych potrieb každého zdravotne postihnutého zostane len ilúziou. Rovnako nesporné je, že oni sami ich v plnom rozsahu uspokojiť nedokážu. Hoci je miera a charakter pomoci, ktorú ako jednotlivci vyžadujú, rozdielny, pre zdravých je jej poskytovanie nezriedka iba nepríjemnou povinnosťou. Navyše, ide o vynaložené úsilie, ktoré primerane neocení jeho príjemca ani spoločnosť. Neraz sa preto možno stretnúť s tvrdením, že zdravotne postihnutí chcú priveľa, no dávajú primálo. Osobitne to platí vo vzťahu k tým z nich, ktorí trpia primárne deficitom v oblasti intelektu. Ak sa k nemu pridruží ešte i viac či menej výrazný nedostatok (alebo dokonca nedostatky) zmyslový či telesný, otázka: „Čo môže takýto človek dať spoločnosti?“, zaznieva o to naliehavejšie.
Myslím si, že odpoveď nestora čs. detskej psychológie, ktorú som si zvolila za motto svojej práce, je naozaj výstižná. Jej hĺbku a nadčasovosť som sama pochopila iba nedávno. V októbri a v novembri roka 2006 som totiž mala tú česť stráviť poldruha mesiaca ako praktikantka medzi žiakmi a pedagógmi Špeciálnej základnej školy na Dúbravskej ceste 1 v Bratislave. Hoci to nebol môj prvý kontakt s mentálne a viacnásobne postihnutými (už predtým som pôsobila ako dobrovoľníčka v inštitúcii chráneného bývania v Klosterneuburgu neďaleko Viedne), až vďaka „tým z Patrónky“ mi ich svet prirástol k srdcu. Azda nebude prekvapením, že práve o skúsenosti tam nadobudnuté a zážitky tam prežité formovali (a reformovali) môj postoj k mentálne a viacnásobne postihnutým.
...
Kľúčové slová:
telesné postihnutie
zdravotné postihnutie
mentálne postihnutie
asistent učiteľa
učiteľ
asistent
postihnutie
edukácia
proces edukácie
stratégie edukácie
idocia
imbecilita
debilita
Obsah:
- ÚVOD 3
A. TEORETICKÁ ČASŤ 5
1 ZDRAVOTNÉ POSTIHNUTIE 6
1.1 Vymedzenie pojmu a jeho vnútorná štruktúra 6
1.2 Mentálne postihnutie 7
1.3 Viacnásobné postihnutie 11
2 TEORETICKÝ RÁMEC EDUKÁCIE
MENTÁLNE A VIACNÁSOBNE POSTIHNUTÝCH 14
2.1 Charakteristika pojmu edukácia 14
2.2 Obsah a proces edukácie 16
2.3 Stratégie a modely edukácie 18
B. EMPIRICKÁ ČASŤ 23
1 ZÁKLADNA CHARAKTERISTIKA PRAXE 24
2 Z DENNÍKA PRAKTIKANTKY 25
3 NAMIESTO ZÁVERU: ČO MI TÁTO PRAX DALA? 32
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV 33
Zdroje:
- BAJO, I. - VAŠEK, Š.: Pedagogika mentálne postihnutých (psychopédia). Bratislava: Sapientia, 1994. ISBN 80-967180-1-0
- MATOUŠEK, O. et al. (eds.): Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X
- X. revize Mezinárodní klasifikace nemocí. (Instruktážní příručka). Ženeva: WHO, 1992. ISBN 80-901856-4-9
- ŘÍČAN, P. - KREJČÍŘOVÁ, D. et al.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2
- Standardní pravidla pro vyrovnání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. New York: OSN, 1993
- VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-678-0
- VANČOVÁ, A.: Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. ISBN 80-967180-7-X