Popis:
Alternatívne školy
alternatívnosť školstva je u nás veľmi frekventovaným a aktuálnym pojmom. Po roku 1989 sa otvorila priestor alternatívnemu školstvu – popri štátnych vznikli súkromné a cirkevné školy, ktoré sa začali označovať ako alternatívne školy alebo školy s alternatívnym vyučovaním.
Z právneho hľadiska možno školy deliť na verejné a súkromné (štátne a ostatné). Z pedagogického hľadiska možno školy rozlišovať podľa pedagogických koncepcií, metód a foriem práce. Ide o waldorfské školy, montessoriovské školy, jenské školy, freinetovské školy, daltonské školy. Tieto školy môžu byť štátne, súkromné , voľné a pod.
Zo svetonázorového či ideologického hľadiska možno rozlišovať ateistické školy a nábožensky orientované školy, stranícke školy.
Alternatívne vzdelávanie je termín označujúci také školné vzdelanie, ktoré je odlišné od vzdelania ponúkaného štátom.
Kľúčové slová:
alternativne školy
waldorfská škola
Alternatívne pedagogické koncepcie
Zdroje:
- Carlgren, F. 1993. Výchova k slobode. Pedagogika R Steinera. Bratislava: SPN, 1993
- Zelina, M. 2000. Alternatívne školstvo. Bratislava: IRIS, 2000.
- Průcha, J. 1996. Alternatívny školy. Praha: Portál, 1996