Popis:
Stále viac organizácii, podnikateľských i neziskových, využíva v procese svojho riadenia interný audit. Ten je definovaný ako: „nezávislá objektívna zaisťovacia a konzultačná činnosť zameraná na pridanú hodnotu a zlepšenie chodu organizácie. Pomáha organizácii dosahovať jej ciele tým, že zavádza systematický metodický prístup k hodnoteniu a zlepšeniu efektívnosti riadenia rizík, riadiacich a kontrolných procesov.“
Princípy, ktoré pri svojej práci využívajú interní audítori na celom svete. Sú obsiahnuté v štandardách pre profesionálnu prácu interného auditu.
Účelom štandardu IIA je:
1) Umožniť všetkým úrovniam manažmentu, riadiacim orgánom spoločnosti, verejným organizáciám, externým audítorom a príslušným profesionálnym organizáciám porozumieť úlohe a zodpovednosti interného auditu
2) Stanoviť základňu pre vedenie a meranie výkonu interného auditu
3) Zlepšiť praktický výkon interného auditu
Štandard je celkom päť:
1. Nezávislosti útvaru interného auditu na činnostiach, ktorých audit sa uskutočňuje a objektivitu interných audítorov
2. Profesionálna úroveň interných audítorov
3. Rozsah pôsobnosti interného auditu
4. Robenie audítorských prác
5. Riadenie útvaru interného auditu
Obsah interného auditu sa líši od predstavy, ktorá bola prijímaná v minulosti, že interný audit je iba revíziou ostatných kontrol v podniku. Podľa súčasného poňatia je moderný interný audit poradným orgánom vedenia podniku, ktorý hľadá spôsob ako dosiahnuť vyššej efektívnosti prostredníctvom neustáleho zdokonaľovania uplatňovanej stratégie, používaných metód, systémov a postupov v podniku.
...
Kľúčové slová:
audit
audítor
interný audit
externý audit
metodický prístup
efektívnosť
efektivita
cieľ
ciele organizácie
analýza
návrh
riadiaci orgán
systém riadenia
riadenie
kontrola podniku
Obsah:
- Podstata interného auditu
Rozdiely medzi interným a externým auditom
Vnútorná podniková kontrola a interný audit
Typy interného auditu
Použitá literatura
Zdroje:
- Synek, M. a kol..: Manažéeská ekonomika, Grada publishing, spol. s r.o., 2000
- Lesáková D. a kol.: Strategický marketingový manažment, Sprint v frn Bratislava, 2001
- Šuler O.: Manažérske techniky II., Olomouc, 1997
- Smejkal V., Rais K.: Řízení rizik, Grada publishing, spol. s r.o., 2003