Popis:
Počas svojho vývoja obchod nadobúdal rôzne formy - vždy adekvátne spoločnosti, pre ktorú a v ktorej podmienkach praco-val. Výsledkom vývoja je nielen rôznorodosť, heterogénnosť fo-riem obchodu na jednej strane, ale i unifikácia, typizácia a špecializácia na druhej strane. Táto rozmanitosť vlastností, ktoré dávajú obchodu, podľa požiadaviek zákazníkov uspôsobuje vzhľad, umiestnenie, technické procesy, činnosti a podobne, sťažuje jednoznačné začlenenie známych foriem obchodu podľa akokoľvek umne premyslených kritérií do typových skupín. Tak napríklad predajňa s odevmi umiestnená v centre mesta - možno ju súčasne začleniť podľa všeobecne používaných kritérií do skupiny predajní - stacionárnych, špecializovaných, s obslu-hou, s vysokou hladinou cien, súkromnú, patriacu do reťazca...
Kľúčové slová:
zahraničný obchod
hospodárska politika
nákup
predaj
medzinárodný obchod
zákazník
vnútorný obchod
unifikácia
teória obchodu
Obsah:
- 0 Úvod -3-
1 Členenie obchodu -3-
1.1 Podľa M. Kulčákovej -3-
1.2 Podľa H. O. Schenka -4-
1.3 Podľa Rudolfa Sefferta -5-
1.4 Členenie obchodu podľa štatistiky -5-
1.5 Štatistické členenie EUROSTATU -6-
2 Vnútorný a zahraničný obchod -6-
2.1 Vnútorný obchod -6-
2.2 Zahraničný obchod -7-
2.2.1 Význam zahraničného obchodu -7-
2.2.2 Zahraničný obchod v hospodárskej politike -7-
2.2.3 Nevýhody zahraničného obchodu -8-
2.2.4 Spôsoby nákupu a predaja v zahraničnom obchode -8-
2.3 Medzinárodný obchod -9-
Zdroje:
- ŠLOSÁR, R. - ORBÁNOVÁ, D. - HROMÁ, Z. - KOVAĽOVÁ, A.: Podniková ekonomika pre 2. až 4. ročník obchodných akadémií. 2. časť. 2. vyd. Bratislava: SPN, 1998. ISBN 80-08-02730-4
- VIESTOVÁ, K.: Teória obchodu. 1. vyd. Bratislava: EKONÓM, 2004. ISBN 80-225-1913-8